۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۳ ب.ظ علی حیدری
مراقب شاه سلطان حسینها باشیم!

مراقب شاه سلطان حسینها باشیم!

داستان یک سقوط؛ درسهایی برای امروز (1)

داستان یک سقوط روایتی است از دلایل سقوط سلسله صفویه و درسهایی که می­توان برای امروزمان برداشت کنیم.

در دوره اصلاحات عده­ ای به ظاهر روشنفکر که متأسفانه بعضاً در پستهای کلیدی کشور نیز قرار داشتند نیروهای انقلابی را که نسبت به خطر دشمن هشدار می­ دادند را به توهم توطئه متهم می­ کردند. آنها نیروهای دلسوزی را که خطر دشمن را به وضوح مشاهده می­ کردند را به نوعی بیماری روانی نسبت می ­دادند و تمام سعی خود را برای انکار دشمن بکار می ­گرفتند. اکنون نیز قلم به مزدهای دشمن همان سناریو را با برچسب «دلواپسها» دنبال می­ کنند. 

جالب آنکه همین جماعت در وقتی کشور با تهدیدات جدی دشمن روبه رو می­ شود پرچم سفیدشان را به نشانه تسلیم بلند می ­کنند و امام جامعه را نیز به تسلیم در مقابل دشمن فرامی­ خوانند.

رهبر معظم انقلاب در آن سالها با طرح موضوع «شاه سلطان حسین­ها» به این جماعت پاسخ دادند.

« اگر آن روز که شاه سلطان حسین در مقابل افغانها با این بهانه که اگر تسلیم نشویم و دروازه اصفهان را در مقابل هجوم آنها باز نکنیم، ممکن است عدّه‌ای کشته شوند، بر مردان غیوری که در اصفهانِ آن روز بودند - چه انسانهای غیرتمند سپاهی و چه مردم عادّی - تکیه می­ کرد و می­ ­گفت من در مقابل دشمن تسلیم نمی­ ­شوم، قطعاً عدّه کمتری از ملت ایران، از مردم اصفهان و از مردمی که در حمله افغانها از دست رفتند، کشته می­ شدند و ملت ایران آن ذلّت و ننگ را هم تحمّل نمی­ ­کرد.»[1]

ادامه مطلب...
۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۲۳ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۱۶ ب.ظ یاسین کیانی
مرا به خیر تو امید نیست...!

مرا به خیر تو امید نیست...!

 

به آمار های زیر توجه کنید:

دانشگاه سیستان و بلوچستان با دارا بودن بیش از بیش از بیست و یک هزار دانشجو و سالانه سه هزار دانشجوی جدید الورود پس از دانشگاه تهران دومین دانشگاه پرجمعیت کشور به حساب می آید(1)به گزارش ریاست دانشگاه سیستان و بلوچستان ،ثبت نام در این دانشگاه در 70 رشته ی کارشناسی ارشد و 26 رشته گرایش در مقطع دکتری انجام میشود. و در حال حاضر ظرفیت اعلام شده ی این دانشگاه بیش از تعداد متقاضیان میباشد.همچنین در پردیس بین الملل شماره 2 این دانشگاه تعداد 2200 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 250 دانشجو در مقطع دکترا مشغول به تحصیلند.(2) 

دانشگاه زابل با دارا بودن 8 دانشکده ، یک پژوهشگاه در قالب سه پژوهشکده و یک مرکز تحقیقات و با بیش از ده هزار نفر دانشجو، صد و ده رشته و گرایش تحصیلی،در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد،دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی،در دوره های روزانه و نوبت دوم،بالغ بر 392 نفر عضو هیئت علمی تمام وقت،مجتمع عظیم 8000 هکتاری آموزشی و پژوهشی،آزمایشاههای مجهز و پیشرفته و نیز مرکز کامپیوتر و سایت اینترنتی منحصر به فرد در بین دانشگاههای کشور،بدون شک یکی ازمراکز مهم آموزش عالی در شرق کشور به حساب می آید(3)

تعداد دانشجویان مراکز و واحد های دانشگاه پیام نور در استان (10 مرکز و واحد) بالغ بر بیست و یک هزار نفر است (4)

به گفته رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی 3671 دانشجو در 19 رشته کارشناسی ارشد و 2 رشته در مقطع دکترا مشغول به تحصیلند (5)

 

...

 

حالا این همه را بگذارید کنار آمار نرخ بیکاری و سطح رفاه و رشد فقر و مهاجرت از استان و آمار ابتلا به  انواع بیماریهای واگیر و غیر واگیر(سل، ایدز،تالاسمی ...) و سطح امکانات و خدمات بهداشتی و تعداد مراکز صنعتی و کارخانه ها و میزان تولیدات کشاورزی و به طور کلی رشد واقعی اقتصادی و علمی در سطح استان که اگر نگوییم در تمام مقایسه های واقعی جزء آخرین رده های  همه ی رده بندی ها هستیم، قطعا مانند دانشگاههایمان هم چنین افتخار آفرینانه حائز عناوین برتر کشوری  نخواهیم بود !

حال باید دید چه تناسب و تقارنی بین این دو دسته واقعیت آماری استان وجود دارد؟ از تاسیس اولین دانشگاه در استان چیزی بیش از  نیم قرن میگذرد یعنی تا به امروز  دهها  نسل از فارغ التحصیلان دانشگاهی از این مراکز خارج شده اند و بودجه های سالانه ی این دانشگاهها را که ضربدر سنوات کارشان بکنیم ، رقم حاصله هوش از سر هر جنبنده ای میپراند.و حالا سوال اینست که مگر نه اینکه دانشگاه محل تولید علم است و پرورش عالم ؟ و  علم و عالم تولید شده حالا پس از این همه سال و این همه هزینه  باید جایی به کار آمده باشند  و  این به کار آمدن تاثیری عملی در بهبود شرایط موجود داشته باشد؟ و مگر نه اینکه عالم بی عمل را بزرگان ، زنبور بی عسل خوانده اند؟

ادامه مطلب...
۲۹ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۱۶ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
یاسین کیانی
يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۱ ب.ظ علی حیدری
وام مسکن؛ به نام مستضعفین به کام سرمایه­ داران

وام مسکن؛ به نام مستضعفین به کام سرمایه­ داران

بررسی سیاستهای دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن

هزینه مسکن با سهم 35 درصد بیشترین سهم را در سبد هزینه ­های خانوارهای ایرانی به خود اختصاص داده است. این رقم در کلان شهرها گاه به بالای 50 درصد میرسد. یعنی هر ماه بیشتر از نصف هزینه­ های یک خانوار با درآمد متوسط، صرف هزینه مسکن می­ شود. طبق آخرین آمارهای جهانی برای خرید یک خانه با قیمت متوسط، یک خانواده ایرانی با درآمد متوسط باید درآمد 20 سال و 9 ماهش را هزینه کند. علاوه بر این، تأثیرات گسترده مسکن بر نهاد خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی کشور کافی است تا هر خانواده ایرانی نسبت به سیاست­های بخش مسکن و آینده تحولات این حوزه حساس باشد.

شورای پول و اعتبار در 29 اردیبهشت ماه سال جاری به افزایش وام خرید مسکن تا سقف 80 میلیون تومان برای خانه اولی‌ها و تا سقف 40 و 60 میلیون برای دیگر متقاضیان، از طریق سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن رای داد. عملیات اجرایی واگذاری این وامها نیز از روز سه شنبه 19 خرداد با حضور مسئولین مربوطه آغاز شد. موضوع این یادداشت تحلیل ریشه­ ها و پیامدهای این اقدام دولت تدبیر و امید است.

ادامه مطلب...
۲۴ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۱۱ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری