۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵ ب.ظ جهان تیغ
خطر فرو ریختن نتایج توسعه مرکز محور ،رسانه مرکزنشین

خطر فرو ریختن نتایج توسعه مرکز محور ،رسانه مرکزنشین

در دی ماه 1395 حادثه تلخ شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار طی ریزش برج قدیمی پلاسکو در تهران کشور را دچار اندوه و تاثر شدیدی کرد. این حادثه در مرکز شهر تهران اتفاق افتاد و هزاران نفر شاهد این آتش سوزی و فروریزیش بودند.همچنین رسانه ها بطور مستقیم ار حادثه هبر و گزارش و تصویر ارسال می کرند. و پس از این حادثه با شروع آواربرداری و جستجوی پیکرهای اتش نشانها حداقل برای یک هفته ، تیتر خبری اصلی رسانه های داخلی و در واقع خبر اصلی کشور بود.

در کنار رسانه های رسمی ، موج گسترده ای که بواسطه شبکه های مجازی با محوریت اینستاگرام و تلگرام کشور را درنوردید قابل توجه بود. این موج طیف متنوعی از ابراز همدردی و تاسف ،نقد و نظر و تحلیل و حتی ابراز خشم و شکایت بود. همچنین افراد مختلفی اعم از استاد دانشگاه تا فعالین سیاسی و جریان های سیاسی و دولتی و غیر دولتی به اظهار نظر و واکنش واداشت. اقدامات خودجوش و مردمی متنوعی نیز رخ داد. از تجمع در ایساتگاه های اتش نشانی و اهدای گل و اظهار تسلیت تا درمان رایگان مصدومین توسط انجمن پوست ایران گرفته تا اقدامات دولتی مانند پرداخت خسارت و تامین شغل کسبه ساختمان پلاسکو و اعطای وام و بخشودگی های مالی و....

حجم گسترده از نقدها و بررسی های نیز برای علل این حادثه دلخراش نیز منتشر شد. نقد های فنی، نقدهای جامعه شناسی و روان شناسی و مطالبه جهت برخورد با عوامل و تصحیح علل مولد این حادثه مانند نظارت بیشتر، ایمن سازی ،توجه بیشتر به بافت های فرسوده و ...حتی در این میان سواستفاده هایی نیز توجه شبکه های معاند مانند بی بی سی اتفاق افتاد.

بهر روی یک نکته مهم کاملا روشن بود و آن توجه و برد و نفوذ گسترده حادثه ناگوار پلاسکو در جامعه و دولت و رسانه بود. و به جرات می توان گفت این حجم از واکنش در این میان انها کم سابقه بود. و نیز هم دردی گسترده مردم که توسط شبکه های اجتماعی ابراز شد و هم اقدامات خودجوشی مانند تجمع و دل جویی از آتش نشان ها در ایستگاه های آتش نشانی در شهرهای مختلف ایران که چند نمونه ان نیز در زاهدان و زابل  انجام شد .

اما در این میان چند نکته قابل تامل است.که که برخی از انها اجمالا می پردازیم.

۱.اگر این حادثه در جایی غیر مرکز تهران رخ میداد باز هم در این وسعت و شددت جامعه و دولت و رسانه را درگیر میکرد و به واکنش وادار میکرد؟

ادامه مطلب...
۳۰ فروردين ۹۶ ، ۲۳:۰۵ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰ ب.ظ جهان تیغ
سیل با گرداب عدالت رسانه ای و توسعه؟

سیل با گرداب عدالت رسانه ای و توسعه؟

در رابطه با باران سیل آسا بلوچستان در ابتدای بهمن ماه به ابعاد متعددی میتوان می پرداخت. در این یادداشت ابعاد کمتر پرداخت شده ای از واکنش سه نهاد دولت ،رسانه و جامعه بررسی می شود. در نهاد دولت جدا از کم و کیف امدادرسانی ها اظهارنظر مسولان ارشد مربوطه قابل تامل بود.در بعد رسانه ای این حادثه در رسانه های رسمی و غیبررسمی به دوگونه متفاوت منعکس شد.و در جامعه نیز واکنش های جالب توجهی بوقوع پیوست که در رسانه های مجازی قابل رصد بود.

با وقوع سیل در منطقه بلوچستان و چند روز استمرار باران سیل آسا و گسترش حجم خسارتها  

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، اظهاراتی داشت که باعث واکنش های متعدی در جامعه و بویژه شبکه های مجازی شد." ایشان با اشاره به باراش‌های سیل ‌آسای اخیر در این سیستان با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنیم که در این روزهای سال این نعمت شامل حال مردم عزیز و شریف استان شده است، گفت: اظهار تاسف برای این سیل خوب نیست، لحن ما نباید کفران نعمت خدا باشد و نباید از این نعمت خدادای به تاسف یاد کرد.

وی افزود: تا قبل از این باران، تمام نخل‌های استانی از بی‌آبی در حال سوختن بود، بیش از 400 قنات استان خشک مطلق شده بودند. ظرفیت آب 17 سد آنگونه کاهش پیدا کرده بود که اگر این بارندگی نبود مجبور بودیم آب را محدود کنیم و به آب شرب تبدیل کنیم و قطره‌ای را به کشاورزان ندهیم. به هر حال آب شرب اولویت اول ما بود. ضمن اینکه وضعیت به گونه‌ای بود که رفته رفته زمین در حال فرو نشستن بود و در این صورت  آب شیرین نیز تبدیل به آب شور می‌شد و همه اینها تهدیداتی بود که متوجه مردم می‌شد."

بفاصله دو روز پس از این اظهار نظر و تکرار گفته های ایشان در بخش های مختلف خبری و صدا و سیما خبرگزاری تسنیم اظهارات مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در رابطه با بارندگی ها را منتشر کرد که شرایط را به گونه ای دیگر ارزیابی می کرد :"تنها 8 درصد حجم آب سدهای استان را افزایش داده و هنوز 50 درصد از حجم این سدها خالی است.

ادامه مطلب...
۳۰ فروردين ۹۶ ، ۲۳:۰۰ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴ ب.ظ جهان تیغ
انقلاب در امداد

انقلاب در امداد

سید پرویز فتاح در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به 3 مصوبه 18/10/95 مجلس که به افزایش مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی می‌انجامد اظهار داشت: امروز به یومن میلاد امام حسن عسگری(ع) شاهد وفاق مجلس و دولت بودیم که این وفاق روز کمیته امداد و بهزیستی را رقم زد. 

رئیس کمیته امداد ادامه داد: براساس مهم‌ترین مصوبه امروز حداقل مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی معادل 20 درصد حداقل حقوق پایه شورای عالی کار خواهد شد، که با توجه به رقم 900 هزار تومان تا یک میلیون تومانی حداقل حقوق پایه برای سال آینده، به طور متوسط 180 هزار تومان برای مددجویان این 2 نهاد تخصیص داده خواهد شد. 

این خبر برای محروم ترین استان کشور یعنی استان سیستان و بلوچستان که جمعیتی بالغ بر  97 هزار و 579 خانوار شامل 231 هزار نفر در سطح استان از کمیته امداد کمک هزینه معیشتی دریافت می‌کنند خبر دلگرم کننده است .

ادامه مطلب...
۳۰ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۵۴ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
سه شنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۴۹ ب.ظ جهان تیغ
تاملاتی بر نام گذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی:تولید و اشتغال  / بستر ها و چالش ها

تاملاتی بر نام گذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی:تولید و اشتغال / بستر ها و چالش ها

چند مسئله در رابطه با نام گزاری سال جدید قابل طرح است. نام گزاری سالها سنت حسنه و ابتکاری رهبر انقلاب اسلامی برای جهت دهی و هدایت کلان دولت و ملت و رسانه به سمت پیشرفت است. رهبری سیاست گذار کلان نظام است و به  تفضیل رساندن سیاستها در حیطه وظایف ایشان نیست. دولت و مجلس وظیفه تبدیل این سیاست های کلان به سیاست های خرد و اجرایی و تنظیم قوانینی حمایتی  منتج از لحاظ کردن این سیاست ها را دارند. 

رهبر انقلاب اسلامی چندسال است که مسله اصلی و در الویت کشور را اقتصاد میدانند و طی چند سال گذشته بدلیل عدم حصول نتایج مورد نظر بر مسله اقتصاد توقف و تاکیید می کنند.

عناوینی نام گذاری شده در سالهای اخیر بویژه از سال 88 فضایی اقتصادی دارند: اصلاح الگوی مصرف ، همت مضاعف، کار مضاعف ،  جهاد اقتصادی ، حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی ، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی ، کار و سر مایه ایرانی ، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و امسال اقتصاد مقاومتی :تولید و اشتغال. 

توقف در اقتصاد و تاکیید بر اجرای اقتصاد مقاومتی و باز پرهیزدادن  از شعار و تاکیید بر اقدام و عمل محل تامل است و امسال نیز در شرح و توضیح تفضیل اقدام و عمل مسله اشتغال و تولید را بعنوان جهت گیری کلان کشور مطرح کردند. در حالی که سالهای گذشته نیز ما سال حمایت از سرمایه و کار ایرانی و اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را داشتیم. 

وقتی علی رقم تاکیدات ایشان در اقدام و عمل و صحنه اجرایی کشور و بدنه کارشناسی و مدیریتی با وجود گذر سالها ، سیاست ها و برنامه های ناکافی در حمایت از تولید ، اشتغال و کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی شاهد هستیم مجبور به ورود به بدیهیات می شویم. بی تردید همه جامعه و حتی مسئولین در شعار بر حمایت از تولید و اشتغال به عنوان مسئله ای بدیهی و عقلانی صحه میگذارند . که فقط تنها مسئله مورد نیاز را حوزه تببین برنامه  و تنظیم قوانین و تزریق بودجه و اجرا و رفع موان  مطرح باشد.ولی در طول این سالهای اعلام اولویت اقتصاد در راس مسایل شکور بدلیل کم کاری نخبگان و کارشناسان و بدنه دولت و مجلس و رسانه بار اصلی روشنگری ها و از کلان به جز بردن سیاست ها باز هم بر عهده شخص رهبر انقلاب اسلامی است.

مسئله حمایت از تولید و اشتغال داخلی با اینکه بدیهی نمود می کند ولی در بیرون قاب رسانه و تریبون های عمومی و نطق های انتخاباتی و تبلیغاتی و عمومی  در جایی خصوصی تر به نام فضای اکادمیک و دانشگاهی رد میشود!

ادامه مطلب...
۰۱ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۴۹ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ