۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

نیم دانگ عدالت

هوالعلیم

نقد اقتصادسیاسی سفرنامه نیم‌دانگ پیونگ یانگ: جای خالی عدالت در آثار رضا امیرخانی

سوالات کتاب،دغدغه های نویسنده

تازه ترین اثر نویسنده توانای کشور آقای رضا امیرخانی به تازگی منتشر شده است و توانسته در خلال این سفر به طرح سوالات خوب و جدی بپردازد. پرسش‌هایی که در سفر اول از حکومت کرۀ شمالی و سفر دوم در چیستی انسان کرۀ شمالی است، در نیمه کتاب طرح می‌شود: «چه چیزِ کرۀ شمالی برای ما مخاطبان ایرانی جذاب است؟مخاطب چه سوالی دارد؟ سوال اصلی اینجاست. آیا ما دو کشور به هم شباهت داریم؟ آیا پس از تحریم‌های مهیب و شدید شباهت خواهیم داشت؟»

در این طرح پرسش‌ها و پاسخ‌های نویسنده هشدار جدی در اثرات تحریم‌ها بر حکمرانی و جامعه ایرانی روشن است. چه چیز کرۀ شمالی هولناک است؟ تک صدایی و دیکتاتوری. وضعیتی که ارمغان تحریم‌هاست. نویسنده در جایی می‌گوید: «تحریم و دیکتاتوری دو روی یک سکه‌اند. کشور تحریم شده به دام چاله تک‌صدایی می‌افتد و تک‌صدایی شروعی است برای دیکتاتوری.» و در ادامه به برخی شواهد ظهور این نوع نتایج تحریم‌ها را در ایران اشاره میکند:

ادامه مطلب...
۲۴ خرداد ۹۹ ، ۲۱:۰۶ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ

قربانیان تقدم توسعه بر عدالت

واکاوی علل حاشیه نشینی در چابهار به بهانه آتش سوزی محله کپرنشین «جنگلوک»

قربانیان تقدم توسعه بر عدالت

قربانیان تقدم توسعه بر عدالت
آیا پس از سه دهه اجرای سیاستهای نئولیبرالی برای مناطق محروم و ظهور نتایج انها زمان توقف و بازنگری در آنها فرانرسیده است؟

در 18 اردیبهشت محله کپرنشین «جنگلوک» در چابهار در استان سیستان و بلوچستان در آتش سوخت و محل زندگی 30 خانواده از بین رفت. ساعاتی بعد اولین عکس ها و کلیپ ها در فضای مجازی منتشر شد و توجه بخشی از کاربران فضای مجازی را برانگیخت اما در رسانه های رسمی و سراسری تحت شعاع اخبار زلزله تهران قرار گرفت و انعکاس چندانی نیافت. برای برخی از حاشیه نشینان چابهار این پایان زندگی زاغه نشینی و محقر انها بود و چشم امید به یاری مردم و نهادها دارند؛ اما زندگی زاغه نشینان چابهار با انواع رنج عجین است.


چندی قبل نیز کپرنشنان و حاشیه نشینان شهر چابهار طی بارندگی ها و سیل در منطقه متحمل خسارت های بسیاری شدند و بسیاری اندک زندگی محقر خود را از دست داند. در باقی اوقات سال نیز زندگی روزمره مردم این مناطق در نبود امکانات اولیه زندگی مانند برق، بهداشت، مدرسه و آب لوله کشی و مسکن مناسسب در هوای شرجی و گرمای طاقت فرسا بلوچستان به تقلا برای زده ماندن تنزل پیدا کرده است.

ادامه مطلب...
۰۸ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۵۲ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ