۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۴۴ ب.ظ جهان تیغ
اولین شماره نشریه «آفتاب شرقی» در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد.

اولین شماره نشریه «آفتاب شرقی» در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد.

اولین شماره دو ماهنامه نشریه «آفتاب شرقی» در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد.

 

نشریه «آفتاب شرقی» که به همت جمعی از جوانان و فعالین فرهنگی استان سیستان و بلوچستان  و با هدف بررسی و تحلیل فرهنگی مسایل و مشکلات استان در حوزه های فرهنگ ، اقتصاد و سیاست  از دریچه گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه و مطالبات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و سایر متفکرین متعهد و انقلابی تدوین و تولید شده است.

در اولین شماره از این نشریه به موضوعاتی همچون توسعه استان ، مناطق آزاد ، بحران اجتماعی و اقتصادی در منطقه سیستان ، حاشیه نشینی شهر زاهدان و... اشاره شده است. این نشریه به مدیر مسئولی مجتبی جهان تیغ، شورای سردبیری : عباس حیدری ، مجتبی جهان تیغ ، یاسین کیانی  منتشر شد. 

«نقدی بر الگوی توسعه استان سیستان و بلوچستان»، «بحران سیستان میوه فرهنگ مدیریت»، «کوچه پشتی:روایت یک مواجهه ی شخصی با تروریسم و خشونت مذهبی»، «معضل حاشیه نشینی در زاهدان»، «سیستان آنچه هست و آنچه می تواند باشد»، «تعاونی ها در مقابل آدم خواران»، «انسان و آرمان هایش»،«مناطق آزاد هم مثل برجام،امید واهی و آدرسی غلط» مطالب اولین شماره مجله آفتاب شرقی است.

در بخشی از سرمقاله این مجله به قلم مدیرمسئول چنین آمده است:

"در چشم انداز کوتاه مدت برای بهبود وضع موجود هر منطقه و استان با شاخص های اسلامی باب مطالعه و نقد و نظر به نیت امر به معروف ونهی از منکر اجتماعی و سهیم شدن در جامعه سازی اسلامی در بسیاری از مسایل جزیی و کلی بنا بر گفتمان انقلاب اسلامی باز است. بعنوان منبع و معیار این امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی و مشارکت در جامعه سازی برای فعالین فرهنگی و علاقه مندان به اعتلای فرهنگی هر منطقه نه در خلا و بی ضابطه و با ذوق و سلیقه شخصی و بی مبنا که بر پایه و تکبه بر گفتمان انقلاب اسلامی با محوریت گفتمان و اندیشه و بیانات امام خمینی ره و امام خامنه ای(حفظه اله) و علما و متفکرین و کارشناسان دلسوز و وفادار به آرمان های انقلاب اسلامی که متشکل از انباشت عظیمی از مبانی و چارچوب ها ، مطالبات،تحلیل ها، معیارها ، اصول کاری و اجرایی و هنوز در ساختارهای و اجراییات فرهنگ ، اقتصاد و سیاسی جامعه اعمال نمی شود  رجوع کنند.
بی تردید در دانشگاه ها ، سیاست ها و اجراییات خرد و کلان دولت و مجلس ، مدارس، مساجد، فرهنگ عمومی ، فرهنگ اقتصادی و مصرفی و... استان ما نیز بی توجهی و غفلت از این مجموعه تعیین کننده و راه گشا انحراف بی بازگشت از رشد و شکوفایی و پیشرفت همه جانبه  استان است.
با این منطق عملی در حوزه تحلیل فرهنگی ، فعالین فرهنگی بومی می توانند بر حسب شدت توجه ، مطالعه و تدبر با صرف انرژی و وقت به مصابه جهادفرهنگی با رویکرد مطالعاتی مساِئل و مشکلات منطقه خود را بر گفتمان انقلاب اسلامی عرضه می کنند و نتایج این عرضه و بررسی را از رسانه های فعال بومی منتشر کنند."

راه های ارتباطی با مجله آفتاب شرقی aftabsharghi@chmail.com و شماره تلفن 09217520598 است که پذیرای مطالب و نظرات علاقه مندان و هم استانی های محترم پیرامون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استان است.

سازمان‌ها و مراکزی که علاقه‌مند به دریافت نشریه « آفتاب شرقی » هستند، می توانند جهت هماهنگی های لازم با شماره تلفن 09217520598 تماس بگیرند و همچنین علاقه مندان می‌توانند این نشریه را در سایت http://aftabsharghi.blog.ir/ و کانال نشریه به نشانی  www.telegram.me/aftabsharghi_mag مشاهده کنند.

دوماه نامه «آفتاب شرقی» در 32 صفحه و با قیمت 5 هزار تومان منتشر و در دسترس علاقه‌مندان مسایل حوزه فرهنگی، اجتماعی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

 

۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۴۴ ۲ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۱۷ ق.ظ علی حیدری
نقدی بر الگوی توسعه استان سیستان و بلوچستان

نقدی بر الگوی توسعه استان سیستان و بلوچستان

امیرالمؤمنین علی(ع) :

«همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص را از بین مى‏ برد، امّا خشم خواص را خشنودى همگان بى‏ أثر مى ‏کند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل مى کنند زیرا در روزگار سختى یاریشان کمتر، و در اجراى عدالت از همه ناراضی تر، و در خواسته‏ هایشان پافشارتر، و در عطا و بخشش‏ ها کم سپاس‏تر، و به هنگام منع خواسته‏ها دیر عذر پذیرتر، و در برابر مشکلات کم استقامت‏تر مى‏باشند. در صورتى که ستون‏هاى استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین، و نیروهاى ذخیره دفاعى، عموم مردم مى باشند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.»[1]

امام خمینی (ره) :

«خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار بشوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) سازگار نیست.»[2]

مقام معظم رهبری :

«در نظام ما، هر حرکت و سیاست و قانون و تلاشى، باید در خدمت مردم مستضعف و محرومى باشد که حکومت طولانى و بلند مدت طاغوت‌ها، آن‌ها را از جهات مختلف، به استضعاف و ضعف دچار کرده ‌است. این، راه ماست. این، آن راهى است که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پیمود. این، آن راهى است که امام و معلم و رهبر عظیم‌الشأن این انقلاب، آن را از على (علیه‌السلام) درس گرفت و پیش پاى ما گذاشت. باید در آن راه حرکت کنیم.»[3]

ادامه مطلب...
۰۵ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۱۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری