۳ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۰۷ ب.ظ جهان تیغ
فراموشی

فراموشی

به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس

یادداشتی در باب فاصله ساختار و محتوا نظام آموزش و پرورش با معیارهای فرهنگی انقلاب اسلامی

1.نظام آموزش و پرورش از هفت سالگی تا هجده سالگی، نسل جدید هر جامعه را نیمی از روز در اختیار دارد. و نیمی دیگر در اختیار خانواده است.
لذا آموزش و پرورش یک نهاد متکلف تربیت و پرورش افراد نیز محسوب می شود.اما با یک درون نگری پس از پایان سالهای تحصیل قسمت "پرورش" از نام "آموزش و پرورش" اضافی بنظر می رسد. چراکه از نظر محتوا ، نظامی صرفا آموزشی با تکیه بر قرایت خاص و مدرن از علم نوپدید و تکنسین توسعه پرور و نیز از نظر ساختاری واضحا طبقاتی و پولی با غایت کنکور و قبولی در دانشگاه می باشد. و ما فارغ التحصیلان این نظام آموزشی و متکلف تربیت با حفظ احترام به تمام فعالین پرتلاش نظام اموزش و پرورش، چیزی جز ارایه دروس و نمره و امتحان ندیدیم. معلم های محترم سرکلاس هایی که برایشان تکراری بود حاضر می شدند. با لحن و صدایی خاص و فراز و فرود مشخص ارایه میکردند.بلافاصله پس از پایان زنگ به مدرسه دیگر برای ارایه درس می رفتند.چاره ای دیگری نداشتند.هر قدر هم که ایده و ذوق و خلاقیت در ارایه دروس و جذاب کردن محتوا دروس داشته باشند این ایده ها در روزمره گی و سیستم بسته تدریس کور میشد. اهمیت متن درسی انقدر زیاد بود که باید به ریز ارایه میشد. با جزییات نیز از دانش آموزان پرسیده میشد. پرسش و پاسخ ها نیز حول متن کتاب بود. زمان کم و محتوای کتاب ها زیاد.
غایت کنکور بود و موفقیت در کنکور یعنی شخم زدن کتاب ها  تست و نکته.

ادامه مطلب...
۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۷:۰۷ ۳ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۵ ب.ظ جهان تیغ
این قافله جمهوری اسلامی عجب می گذرد! در باب دمی که با نهادگرایی می گذرد!

این قافله جمهوری اسلامی عجب می گذرد! در باب دمی که با نهادگرایی می گذرد!

جستاری در باب لزوم تتبین واقعیت و ساختار اقتصادی کشور و فاصله آن با اقتصاد اسلامی

"  ورود علم اقتصاد به ایران همراه با نهاد‌گرایی بود"[i].جمله قابل تاملی است. این که دانش ترجمه ای اقتصاد دانشگاه های ایران، از دریچه کدام مکتب و نظریه وارد ایران شد. مانند زیست شناسی که از دریچه دارونیسم به ایران وارد شد.و تاکنون به عنوان مسلمات علمی به نوجوانان و فرزندان خانواده های مسلمان ایران تدریس میشود.
اگر دانشگاه را حوزه نظر و دولت مدرن و نهاد های اجرایی کشور را عرصه عمل بدانیم. محتوا و ساختار هر دو حوزه کپی و ترجمه ای و وارداتی است. کتب دانشگاهی گردآوری از مکاتب و نظریه های تفکر مدرن غربی است.
حوزه اجرایی کشور نیز با ساختارهای کپی دست دوم خود در حال اجرا نسخه های توسعه محور غربی هستند.
زمانی این نسخه ها با نام اصل چهارترومن(Truman in Article 4) در کشور و با حضور مستشاران امریکایی انجام میشد و زمانی به نام تعدیل اقتصادی بدون مستشار اما با نسخه دیکته شده بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و توسط مجریان داخلی اما با سواد به اصلاح دانشگاهی ترجمه ای و تفکر اقتصاد سرمایه داری .

ادامه مطلب...
۱۳ مهر ۹۴ ، ۱۵:۱۵ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
دوشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ق.ظ علی حیدری
نکات مهمی درباب مهندسی توسعه استان

نکات مهمی درباب مهندسی توسعه استان

در هفته های اخیر شاهد کلنگ زنی چند پروژه مهم صنعتی در استان بودیم :

  1. فاز اول مجتمع پتروشیمی مکران با حضور وزیر صنعت، وزیر دفاع، دبیر مناطق آزاد کشور، استاندار و آقای مولوی عبدالحمید انجام شد.
  2. همچنین قرار بود هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور برای کلنگ زنی کارخانه لاستیک سازی به زابل بیاید که متأسفانه به دلایل نامعلومی این کلنگ زنی انجام نشد.

...

در میانه شادی مردم و مسئولین از این اقدامات، نکات مهمی وجود دارد که اگر رعایت نگردد این شیرینی به تلخی منتج خواهد شد.

ادامه مطلب...
۰۶ مهر ۹۴ ، ۱۰:۱۰ ۴ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری