۱۰ مطلب توسط «علی حیدری» ثبت شده است

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۱۷ ق.ظ علی حیدری
نقدی بر الگوی توسعه استان سیستان و بلوچستان

نقدی بر الگوی توسعه استان سیستان و بلوچستان

امیرالمؤمنین علی(ع) :

«همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص را از بین مى‏ برد، امّا خشم خواص را خشنودى همگان بى‏ أثر مى ‏کند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل مى کنند زیرا در روزگار سختى یاریشان کمتر، و در اجراى عدالت از همه ناراضی تر، و در خواسته‏ هایشان پافشارتر، و در عطا و بخشش‏ ها کم سپاس‏تر، و به هنگام منع خواسته‏ها دیر عذر پذیرتر، و در برابر مشکلات کم استقامت‏تر مى‏باشند. در صورتى که ستون‏هاى استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین، و نیروهاى ذخیره دفاعى، عموم مردم مى باشند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.»[1]

امام خمینی (ره) :

«خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار بشوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) سازگار نیست.»[2]

مقام معظم رهبری :

«در نظام ما، هر حرکت و سیاست و قانون و تلاشى، باید در خدمت مردم مستضعف و محرومى باشد که حکومت طولانى و بلند مدت طاغوت‌ها، آن‌ها را از جهات مختلف، به استضعاف و ضعف دچار کرده ‌است. این، راه ماست. این، آن راهى است که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پیمود. این، آن راهى است که امام و معلم و رهبر عظیم‌الشأن این انقلاب، آن را از على (علیه‌السلام) درس گرفت و پیش پاى ما گذاشت. باید در آن راه حرکت کنیم.»[3]

ادامه مطلب...
۰۵ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۱۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱ ب.ظ علی حیدری
از مجلس شورای قومی و قبیله ای تا مجلس شورای اسلامی

از مجلس شورای قومی و قبیله ای تا مجلس شورای اسلامی

رهبر معظم انقلاب:

« مجلس خیلی مهم است. هم از نظر قوانین و ریل‌گذاری برای حرکت دولت‌ها و هم در مسائل بین‌المللی...مجلسی مستقل، آزاد، شجاع -همان‌جوری که مردم شعار می‌دهند آن‌جا شعار بدهد و همان‌طور که مردم می‌خواهند موضع‌گیری کند - برای مسائل داخلی و اعتبار بین‌المللی خیلی مهم است.»[1]

اصولاً نمایندگان مجلس را بر اساس نوع دغدغه ها و حوزه اثرگذاری می توان به سه دسته تقسیم کرد :

  1. نمایندگان محلی : نمایندگانی با سطح دغدغه و اثرگذاری محلی
  2. نمایندگان ملی : نمایندگانی با سطح دغدغه و اثرگذاری ملی
  3. نمایندگان بین المللی : نمایندگانی با سطح دغدغه و اثرگذاری منطقه ای و بین المللی

متأسفانه ترکیب نمایندگان مجلس طی حداقل این چند دوره اخیر نشان داده که عمده نمایندگان مجلس را نمایندگان محلی تشکیل می دهند. نمایندگانی که سقف دغدغه ها و اثرگذاریشان نهایتاً به مسائل همان شهرستان یا استان خودشان است و به قول معروف می خواهند برای حوزه انتخابیه خودشان کاری کرده باشند.

ادامه مطلب...
۰۱ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۱۱ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
دوشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷ ق.ظ علی حیدری
بررسی مسائل حوزه کتاب در نشست تعدادی از فعالان فرهنگی استان

بررسی مسائل حوزه کتاب در نشست تعدادی از فعالان فرهنگی استان

گزارشی از نشست تعدادی از فعالان فرهنگی استان

با موضوع بررسی مسائل حوزه کتاب در استان

94/8/24

 

عباس حیدری :  مانند بسیاری از حوزه­های فرهنگی در بحث کتاب هم ضعف کار تشکیلاتی و برنامه­ریزی داریم. درک جبهه‌ای از کار نداریم. برای مثال وقتی درگیری نظامی می­شود همه می‌دانند واحد اطلاعات نیاز هست، یک واحد پشتیبانی نیاز هست، یک گروه عمل‌کننده هستند، فرمانده نیاز هست و رده‌های مختلف دیگر نیاز داریم. ولی متأسفانه در فعالیت فرهنگی این چنین نگاهی نیست. حوزه های مختلفی که در عرصه فعالیت فرهنگی وجود دارد نقش مکمل یکدیگر را دارند. حوزه­هایی مثل حوزه کتاب، مدرسه، مسجد، هیأت، رسانه و ... نمی­شود در یک حوزه مثل کتاب بدون پشتیبانی از طرف سایر حوزه­های فرهنگی رشد زیادی کرد. ابعاد مختلف جبهه فرهنگی با هم و در هماهنگی با هم رشد می­کنند. تمرکز صرف بر یک حوزه مثل کتاب باعث رشد کاریکاتوری و اتلاف عمر و سرمایه­ها می­شود. لذا  باید  مجموعه حرکت فرهنگی چه در حوزه کتاب  و چه در حوزه های دیگر به صورت هماهنگ جلو برود.

ادامه مطلب...
۲۱ دی ۹۴ ، ۱۰:۳۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۰۲ ق.ظ علی حیدری
وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در استان (2) ؛ نقدی بر عملکرد مسئولین اقتصادی استان

وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در استان (2) ؛ نقدی بر عملکرد مسئولین اقتصادی استان

در شماره قبل به بررسی برخی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان استان پرداختیم. در ادامه به صورت خلاصه به ذکر چند نکته درباره عملکرد مسئولین در این وضعیت، بر اساس شاخصهای اقتصاد مقاومتی می پردازیم.

 

1. نسبت آمارهای رسمی و واقعیات

شرایط فعلی هرچه قدر هم برای تولیدکنندگان ورشکسته و کارگران بیکار شده سخت و ناگوار باشد به نظر نمیرسد نگرانی جدی برای مسئولین مربوطه در استان ایجاد کرده باشد. جناب آقای میرشکار مدیرکل محترم صنعت، معدن و تجارت استان  می گوید[1] از تعداد 1260 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری 900 واحد فعالند. این آمار را در کنار صحبت آقای امیدوار (مدیر عامل شرکت پلاستیک بینالود زاهدان)[2] بگذارید که معتقد است حدود 99 درصد شهرک صنعتی مرکز استان تعطیل شده. آنچه مسلم است اینکه تفاوت نگاه جدی بین تولیدکنندگان و مسئولین مربوطه وجود دارد.

ادامه مطلب...
۲۳ آبان ۹۴ ، ۰۱:۰۲ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ علی حیدری
وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در استان (1) ؛ شرحی بر مشکلات تولیدکنندگان استان

وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در استان (1) ؛ شرحی بر مشکلات تولیدکنندگان استان

مقدمه

حداقل شش سال است که رهبری این انقلاب دارد اقتصاد مقاومتی را به عنوان تنها راه حل برون رفت از مشکلات و معضلات کنونی فریاد میزند. این مکتب اقتصادی صرفاً در حد طرح موضوع باقی نمانده و با پیگیری ایشان "سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی" تدوین و بهمن ماه 1392 به سران سه قوه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد.

« لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند.»[1]

 

اما متأسفانه بار اصلی اجرای این سیاستها متوجه دولتی بود که اساسا اعتقادی به این مکتب اقتصادی نداشت. دولتی که البته در ظاهر همیشه به تحسین و تأیید این سیاستها مشغول بود اما دل در گرو 1+5 داشت و آنچه پیاده می شد غیر از این سیاستها بود.

به وضعیت تولیدکنندگان استان خودمان بنگریم و ببینیم که عملکرد اقتصادی دولت در استان چقدر با سیاستهای اقتصاد مقاومتی انطباق دارد. در این شماره به برخی از مشکلات تولیدکنندگان استان خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب...
۰۸ آبان ۹۴ ، ۱۱:۲۱ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
دوشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ق.ظ علی حیدری
نکات مهمی درباب مهندسی توسعه استان

نکات مهمی درباب مهندسی توسعه استان

در هفته های اخیر شاهد کلنگ زنی چند پروژه مهم صنعتی در استان بودیم :

  1. فاز اول مجتمع پتروشیمی مکران با حضور وزیر صنعت، وزیر دفاع، دبیر مناطق آزاد کشور، استاندار و آقای مولوی عبدالحمید انجام شد.
  2. همچنین قرار بود هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور برای کلنگ زنی کارخانه لاستیک سازی به زابل بیاید که متأسفانه به دلایل نامعلومی این کلنگ زنی انجام نشد.

...

در میانه شادی مردم و مسئولین از این اقدامات، نکات مهمی وجود دارد که اگر رعایت نگردد این شیرینی به تلخی منتج خواهد شد.

ادامه مطلب...
۰۶ مهر ۹۴ ، ۱۰:۱۰ ۴ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶ ق.ظ علی حیدری
تقوای نقد

تقوای نقد

بررسی الزامات یک نقد منصفانه

 

رمضان چند سال قبل  فرزاد جمشیدی مجری برنامه «یاد خدا» شبکه یک صداوسیما در سحرها بود. مجری بسیار توانمندی که با اجرای عمیق و دقیقش شهرت زیادی پیدا کرده بود. تا اینکه زمزمه ­های ناجوری در مورد ایشان شنیده شد. شاکی خصوصی­ ای پیدا شده بود و در مورد ایشان ادعاهایی را مطرح کرد. برخی سایت‌ها هم با آن شاکی خصوصی مصاحبه کردند و خلاصه آبرویی از این بنده خدا ریختند دیدنی! تا جایی که ایشان در بیمارستان بستری شد و نهایتاً طی نامه ای برای همیشه از تلویزیون و دوربین خداحافظی کرد.

در این یادداشت نمی­ خواهیم به موضوع فرزاد جمشیدی و حاشیه ­هایش بپردازیم. یاد آن خاطره بابت مثالی بود از یک بی­تقوایی رسانه ­ای و تأثیر مخربی که یک نقد نابجا می­تواند داشته باشد. موضوع این یادداشت بررسی جایگاه نقد و اصول کلی است که یک فعال رسانه­ ای باید در نقد کردن مدنظر داشته باشد.

  

ادامه مطلب...
۲۶ تیر ۹۴ ، ۱۱:۰۶ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۰۸ ق.ظ علی حیدری
مراقب شاه عباسها باشیم!

مراقب شاه عباسها باشیم!

داستان یک سقوط؛ درسهایی برای امروز (2)

داستان یک سقوط روایتی است از دلایل سقوط سلسله صفویه و درسهایی که می­توان برای امروزمان برداشت کنیم.

 

هفته گذشته یادداشتی با عنوان « مراقب شاه سلطان حسینها باشیم » منتشر شد. طی آن یادداشت به شرح ماجرای سقوط سلسله صفویه و درسهای آن ماجرا برای امروزمان پرداختیم. در آنجا اشاره کردیم که چگونه بی کفایتی شاه سلطان حسین موجبات سقوط این سلسله را فراهم ساخت اما با یک نگاه جریان شناسی می توان گفت این سقوط صرفاً ناشی اشتباهات شاه سلطان حسین نبود بلکه ریشه های آن را باید در تصمیمات مقتدرترین شاه سلسله صفویه یعنی شاه عباس کبیر جستجو کرد. تصمیماتی که باعث تضعیف این سلسله و حتی به وجود آمدن حاکمان ضعیفی همچون شاه سلطان حسین شد. در این شماره قصد داریم به شرح این اشتباهات و درسهایی که برای امروزمان دارد بپردازیم.

 

ادامه مطلب...
۰۷ تیر ۹۴ ، ۰۵:۰۸ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۳ ب.ظ علی حیدری
مراقب شاه سلطان حسینها باشیم!

مراقب شاه سلطان حسینها باشیم!

داستان یک سقوط؛ درسهایی برای امروز (1)

داستان یک سقوط روایتی است از دلایل سقوط سلسله صفویه و درسهایی که می­توان برای امروزمان برداشت کنیم.

در دوره اصلاحات عده­ ای به ظاهر روشنفکر که متأسفانه بعضاً در پستهای کلیدی کشور نیز قرار داشتند نیروهای انقلابی را که نسبت به خطر دشمن هشدار می­ دادند را به توهم توطئه متهم می­ کردند. آنها نیروهای دلسوزی را که خطر دشمن را به وضوح مشاهده می­ کردند را به نوعی بیماری روانی نسبت می ­دادند و تمام سعی خود را برای انکار دشمن بکار می ­گرفتند. اکنون نیز قلم به مزدهای دشمن همان سناریو را با برچسب «دلواپسها» دنبال می­ کنند. 

جالب آنکه همین جماعت در وقتی کشور با تهدیدات جدی دشمن روبه رو می­ شود پرچم سفیدشان را به نشانه تسلیم بلند می ­کنند و امام جامعه را نیز به تسلیم در مقابل دشمن فرامی­ خوانند.

رهبر معظم انقلاب در آن سالها با طرح موضوع «شاه سلطان حسین­ها» به این جماعت پاسخ دادند.

« اگر آن روز که شاه سلطان حسین در مقابل افغانها با این بهانه که اگر تسلیم نشویم و دروازه اصفهان را در مقابل هجوم آنها باز نکنیم، ممکن است عدّه‌ای کشته شوند، بر مردان غیوری که در اصفهانِ آن روز بودند - چه انسانهای غیرتمند سپاهی و چه مردم عادّی - تکیه می­ کرد و می­ ­گفت من در مقابل دشمن تسلیم نمی­ ­شوم، قطعاً عدّه کمتری از ملت ایران، از مردم اصفهان و از مردمی که در حمله افغانها از دست رفتند، کشته می­ شدند و ملت ایران آن ذلّت و ننگ را هم تحمّل نمی­ ­کرد.»[1]

ادامه مطلب...
۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۲۳ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری
يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۱ ب.ظ علی حیدری
وام مسکن؛ به نام مستضعفین به کام سرمایه­ داران

وام مسکن؛ به نام مستضعفین به کام سرمایه­ داران

بررسی سیاستهای دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن

هزینه مسکن با سهم 35 درصد بیشترین سهم را در سبد هزینه ­های خانوارهای ایرانی به خود اختصاص داده است. این رقم در کلان شهرها گاه به بالای 50 درصد میرسد. یعنی هر ماه بیشتر از نصف هزینه­ های یک خانوار با درآمد متوسط، صرف هزینه مسکن می­ شود. طبق آخرین آمارهای جهانی برای خرید یک خانه با قیمت متوسط، یک خانواده ایرانی با درآمد متوسط باید درآمد 20 سال و 9 ماهش را هزینه کند. علاوه بر این، تأثیرات گسترده مسکن بر نهاد خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی کشور کافی است تا هر خانواده ایرانی نسبت به سیاست­های بخش مسکن و آینده تحولات این حوزه حساس باشد.

شورای پول و اعتبار در 29 اردیبهشت ماه سال جاری به افزایش وام خرید مسکن تا سقف 80 میلیون تومان برای خانه اولی‌ها و تا سقف 40 و 60 میلیون برای دیگر متقاضیان، از طریق سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن رای داد. عملیات اجرایی واگذاری این وامها نیز از روز سه شنبه 19 خرداد با حضور مسئولین مربوطه آغاز شد. موضوع این یادداشت تحلیل ریشه­ ها و پیامدهای این اقدام دولت تدبیر و امید است.

ادامه مطلب...
۲۴ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۱۱ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
علی حیدری