۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۴۸ ب.ظ جهان تیغ
هر کس حق الناس بر گردن دارد برگردد//  جامعه ، مسئولین ، رسانه و دانش آموزان تیزهوش محروم

هر کس حق الناس بر گردن دارد برگردد// جامعه ، مسئولین ، رسانه و دانش آموزان تیزهوش محروم

"اوّلاً نخبگان -بخصوص جوانان نخبه- هدایای نفیس الهی هستند به یک ملّت و یک کشور. همه‌ی کشورها از چنین هدایایی، با این حجم، با این گستردگی، با این عدد فراوان برخوردار نیستند. این یکی از خصوصیّات کشور ما است که در آن استعدادهای انسانی، با کیفیّت خوب و کمّیّت فراوان وجود دارد؛ این جزو خصوصیّات کم‌نظیر کشور ما است؛ این یک هدیه‌ی الهی است، هدیه‌ی بسیار نفیس و باارزشی است. نتیجه این است که مسئولان کشور بایستی این امانتها را گرامی بدارند، حفظ کنند، چون این هدیه امانتی است در دست مسئولان؛ از بنیاد نخبگانو شورای عالی انقلاب فرهنگی بگیرید، تا وزارت آموزش عالی و بهداشت‌ودرمان و آموزش‌وپرورش و بقیّه‌ی دستگاه‌های دولتی که ارتباطی با نیروی انسانی و با نیروی جوان میتوانند داشته باشند؛ اینها در دست آنها امانتند. امانت نفیس را باید خیلی مراقبت کرد؛ برای حفظ آن، و آن‌وقتی که این امانت قابل رویش و افزایش است، برای رویش و افزایش آن باید احساس مسئولیّت کنید"(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان علمی جوان/27/7/95)

1.استان سیستان وبلوچستان نیز به مانند هر جامعه انسانی از سرمایه انسانی جوانان نخبه و باهوش و بااستعداد بی بهره نیست.اما محرومیت استان مسیر کشف ، رشد و شکوفایی این استعدادهای انسانی را پرچالش تر از سایر استان ها کرده است.در استانی که

ادامه مطلب...
۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۸ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۰۳:۵۹ ب.ظ جهان تیغ
دانشگاه گلخانه ای و آبیاری با نفت

دانشگاه گلخانه ای و آبیاری با نفت

وزیر کشور در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان در یکی از سخنرانی های خود پس از بازدید میدانی از منطقه صحبتهای قابل تاملی اظهار کردند: "با فاصله گرفتن ده دقیقه از زاهدان با سطح زندگی و امکانات زندگی شصت ،هفتاد و صد سال قبل مواجهه می شویم.در جایی که دویست و پنجاه هزار نفر زندگی که در استانداردهای صد سال قبل زندگی میکنند.ما بعنوان حکومت ما بعنوان دانشگاه یان که دور هم جمع شدیم در مقابل این مردم چه پاسخی داریم که بدیم. علم برای پاسخگویی به مطالبات و نیازهای مردم است. برای حل مسایل و مشکلات است. علم برای علم نمیخونیم. اگر واقعا علم برای علم میخونیم پس در کتابخانه و خانه بنشینیم و ادعا نکنیم که چرا به ما کمک نمی کنیم. اصلا علم یشرفتش متناسب با قدرت پاسخگویی و انطباق با نیاز مطالبات بوده است."

سخنان صریح ایشان محل تامل است.چرا ایشان پس از بازدید از منطقه اینقدر متعجب شدند؟
چرا از دانشگاه یان سوال کردند؟چه تناسبی بین محرومیت منطقه و دانشگاه دیده اند؟ آیا در واقع بی تناسبی حجم محرومیت و وسعت و آوازه دانشگاه های منطقه را گوشزد می کنند؟

ادامه مطلب...
۱۶ آبان ۹۵ ، ۱۵:۵۹ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
جمعه, ۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۱۳ ب.ظ جهان تیغ
کشف شبکه مدلینگ، کشف عصر جدید!

کشف شبکه مدلینگ، کشف عصر جدید!

خبر متلاشی شدن شبکه مدلینگ در زاهدان قابل تفکر ودرنگ است و سوالات فراوانی را مطرح میکند.ایجاد شبکه مدلینگ به این وسعت در مرکز استانی که افکار عمومی آن را به عنوان محروم ترین استان کشور چگونه توجیه پذیر است؟ زیر پوست شهر این مرکز استان چه خبر است؟ آیا هویت و فرهنگ سنتی جای خود را به هویت و فرهنگ جدیدی می دهد؟ و این خبرها نشانه های آن تغییر نسل است؟ آیا نشانه غفلت از ظهور طبقه متوسط شهری در کلان شهر استان با گرایشات فرهنگی مدرن و سکولار ندارد؟آیا این مسله را نگارنده در حال بزرگنمایی و اغراق است؟ آیا تغییر فرهنگی نسل جدید ( موسوم به دهه هشتادی ها) که بافت اجتماعی آینده کشور را در تشکیل می دهد و هم اکنون همه فضاهای شهری کلان شهرهای ایران را تحت تاثیر قرار داده است در استان ما و تنها کلان شهر آن بی نمود و نشانه است؟آیا نشانه های این تغییر فرهنگی این اعمال مجرمانه و کشف شبکه مدلینگ است یا به جای آن فقط لازم است سر بلند کنیم و نگاهی به اطراف بیاندازیم

ادامه مطلب...
۰۷ آبان ۹۵ ، ۱۳:۱۳ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
پنجشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۵، ۰۳:۱۷ ب.ظ جهان تیغ
عبرتهای تجربه هفتاد ساله برنامه ریزی توسعه در ایران

عبرتهای تجربه هفتاد ساله برنامه ریزی توسعه در ایران

1.تجربه هفتاد ساله برنامه ریزی توسعه در ایران داستان غم انگیزی است.از اولین برنامه توسعه در سال 1327که توسط مستشاران خارجی طی چهارماه  نوشته شد تا برنامه ششم که امسال پس از یک سال تاخیر تحویل مجلس شد.[مجموعا ده برنامه].حجم ایرادات و تناقصات و حتی خطرات[امنیتی]برنامه ششم پستی جداگانه می طلبد.

2.برای مسیر آینده باید از این تجربه هفتاد ساله سوال جدی کرد که چرا در این هفتاد سال با انبوهی از درآمدهای نفتی متوسط موفقیت برنامه ها فقط35درصد بوده است؟
چرا متوسط عمر مدیریت رییس سازمان برنامه بودجه فقط دوسال بوده است؟چرا دوبار انحلال و ادغام داشته است؟اکنون برنامه با تاخیر یکساله ارایه شده.دولت قبلی اگر برنامه را اجرا نمیکرد دولت کنونی از ارایه برنامه و تدوین برنامه اکراه دارد.برنامه هایی که با مبانی نظری و اجرایی غربی نوشته شده و محور برنامه توسعه اقتصادی است. نه توسعه فرهنگی یا حتی اقتصاد مقاومتی و البته در اجرای همین برنامه های ترجمه ای و نسخه های عاریتی کند و ناتوان است. چه برسد نسخه نویسی براساس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت چراکه به گفته نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اصلا چنین الگویی وجود ندارد![گفتگوخبری]
3.دولت فعلی دولت مذاکرات بود و وعده ها و برنامه های صد روزه تحول و تغییر همه دود شد و به هوا رفت.برنامه تدبیر اقتصادی نداشت.دولت امید به بیرون کشور با امتیاز دادن به اروپا و جنوب شرق بود.[دکتر راغفر و عزتی]چرا؟

ادامه مطلب...
۰۶ آبان ۹۵ ، ۱۵:۱۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۱۶ ق.ظ جهان تیغ
هر کس حق الاناس به گردن دارد برگردد/جامعه ،مسئولین،  رسانه و حق الناس معلولین

هر کس حق الاناس به گردن دارد برگردد/جامعه ،مسئولین، رسانه و حق الناس معلولین

۱.در روزهای اوج عزاداری های محرم یعنی عاشورا و تاسوعا که جمعیت کثیری از مردم به اجتماعات و هییت های عزاداری می پیوندند حضور قشر خانه نشینی از مردم در میان جامعه بیش از سایر روزها قابل توجه بود.عزادارانی دردمند تر از بقیه.چون معلول هستند.و زندگی این جهانی را حداقل از منظر ما تلخ تر از بقیه سپری میکنند.
۲. ده درصد جامعه ایران به معلولیت های خفیف تا شدیدی مبتلاست. در استان سیستان و بلوچستان نیز حدود 24000معلول وجود دارند که نیمی از انها فلج مغزی و حدود بیست درصد جسمی حرکتی و ده درصد ناشنوا و هفت درصد نابینا هستند.

تقریبا معادل یک شهر بیست هزار و پنج نفری در استان معلول وجود دارد .

ادامه مطلب...
۰۲ آبان ۹۵ ، ۰۱:۱۶ ۴ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ