۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

از مسافران برلینی ایران تا مسافران ایرانی برلین!

درنگی در معیارهای توسعه و نتایج مدرنیزاسیون کشور

1. در شماره ۵۱۸ هفته شهریور هفته نامه همشهری جوان گفتگو با دو جوان آلمانی که اخیرا به ایران سفر کرده بوده اند تحت عنوان "مسافران برلین: عاشق ایران شده ایم" منتشر کرد.


با توجه به نگاه عرف جامعه خودمان(و حتی نگاه دانشگاهی و آکادمیک!)، دو جوان اروپایی از کشورهای "توسعه یافته"(Developed countries )(آلمان) به یک کشور "در حال توسعه "(Developing country) سفر کرده اند. البته با کمی ارفاق یک کشور در حال توسعه متوسط نه ضعیف. منظور از ضعیف آن کشورهایی است که اهالی کشور های توسعه یافته قبل سفر به آنجا واکسن مالاریا، فلج اطفال ، تایفوئید، تب زرد، هاری و... به خود می زنند! اما بهر حال این مسافران در نگاه عرف و نیز تحت اصطلاحات متون دانشگاهی و علمی(!) از یک کشور "توسعه یافته" به یک کشور "در حال توسعه" سفر کرده اند و در نتیجه  یک سفر اکتشافی و توریستی از بالا به پایین انجام داده اند.

 مشابه این گونه سفرهای توریستی و اکتشافی در داخل کشور نیز اتفاق می افتد. شبیه آنچیزی که شهرنشینان وطنی وقتی به روستاها سفر میکنند . شهرنشین ها می دانند که به جایی سفر می کنند که سطح زندگی مادی مانند امکانات و رفاه و در کل کیفیت زندگی پایین تر است.و البته با این حال همه چیز را برای شان مفرح، جذاب و بکر است و صدالبته با هدف تفریح و تجدید روحیه برای بازگشت به شهر است و لذا برای اقامت کوتاه مدت نه طولانی یا دایمی سفر می کنند. چون در هر صورت کیفیت زندگی شهری قابل مقایسه با خاک و خل و زحمت کبفیت زندگی روستایی نیست.
در نگاه عرف، این یک سفر تفریحی  از سرزمین بنز و BMV به  سرزمین پراید و پژو ۴۰۵ است! و و البته با توجه به ذهنیت والدین این دو جوان آلمانی سفر به IRAN سفر به IRAQاست  و دیدار با داعشیان نصیب میشود نه پارسیان! :

ادامه مطلب...
۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۰۸ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۱۶ ق.ظ جهان تیغ
به نام توسعه ، به کام تجدد

به نام توسعه ، به کام تجدد

1. دین در عرصه اجتماعی در دوران قبل انقلاب نیز حضور داشت . محافل اجتماعی مانند مساجد ، هیئات، بازار ، سبک زندگی ، خانواده ها و ارتباطات اجتماعی...

اما دین در دولت مدرن حضور نداشت. و در نتیجه در محصولات دولت مدرن و متجدد نیز جایی نداشت مانند سیاست های اقتصادی، فرهنگی و نهاد های مدرن دولتی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها، سینما ها و...
بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نظام سیاسی تغییر کرد.نظام سیاسی طاغوت متلاشی شد اما نظام طاغوتی و مدرن در عرصه فرهنگ و اقتصاد باقی ماند.
اما آیا جایگزینی افراد متدین به جای افراد سکولار و طاغوتی کافی بود؟

ادامه مطلب...
۱۹ شهریور ۹۴ ، ۰۲:۱۶ ۳ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
پنجشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۵۷ ق.ظ جهان تیغ
ریشه های بحران کشاورزی در سیستان-قسمت سوم: بررسی امکان ابزاری و طبیعی

ریشه های بحران کشاورزی در سیستان-قسمت سوم: بررسی امکان ابزاری و طبیعی

پس از بررسی مهمترین موانع رشد امکان انسانی توسعه کشاورزی در منطقه سیستان با تمرکز بر مشکلات کشاورزان در قسمت آسیب شناسی امکان ابزاری و امکان طبیعی به بررسی برخی موانع می پردازیم.جمع بندی دو مقاله قبل بدین شرح است:

1. سرآغاز انحطاط کشاورزی در ایران معاصر را میتوان از زمان رژیم وابسته پهلوی و با مجموعه اقداماتی تحت عنوان اصلاحات ارضی دانست که مورد اعراض شدید امام خمینی (ره) بعنوان برنامه استعماری و نقشه ای برای نابودی کشاورزی کشور قرار گرفت.

 2. پس از جنگ با همه خدمات شایان انجام شده اما تفکر غالب مدیریتی به سمت توسعه اقتصاد لیبرال سرمایه داری چرخش کرد بطوریکه برخی از وزرا دولت های پس از جنگ هم اکنون صراحتا از عدم اعتقاد خود به خودکفایی در کشاورزی در دوران تصدی مسولیت وزارت کشاورزی صحبت میکنند یا برخی از مدیران پس از چهارده سال مدیریت، ایران را کشوری نامناسب برای کشاورزی می دانند!

 3.بهمین دلیل درخواست مطالبه گری عمومی جهت معرفی کاندیداهای وزارت و مدیران ارشد بهمراه ریز برنامه و هدف و باور آنها بهنگامه انتخابات ریاست جمهوری از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری جهت جلوگیری از تکرار چنین روندهای مدیریتی مطرح شد

  4.از محل های آسیب این سیاست ها بخش کشاورزی بود که قربانی واردات بی رویه ، دلالان و سیاست های توسعه شهر محور و ضد روستا مدیران تکنوکرات شد و این روند زوال ادامه دارد.4.در آسیب شناسی امکان انسانی توسعه کشاورزی ریشه های ان را در سطح سواد پایین کشاورزان ، کیفیت پایین زندگی و ترک شغل کشاورزی توسط فرزندان و مهاجرت به  شهرها و یا بلیعده شدن در دانشگاه های مدرک ساز منطقه ، استفاده از روش ها سنتی آبیاری مانند غرقابی ، عدم آشنایی با کودها و استفاده از کودهای سرطانزا

5. با توجه به منابع محدود آب سیستان و شیوه آبیاری سنتی با هدر رفت فراوان دولت، سیستم آبیاری تحت فشار را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد. و نیز بجای میلیاردها تومان هزینه جهت احداث و توسعه دانشگاه ها جهت بلعیدن فرزندان کشاورزان در رشته های نامربوط و بی خاصیت و پر کردن جیب و خزانه دانشگاه های غیرانتفاعی و  شهریه ای از جیب مردم فقیر منطقه ، و هزینه جهت احداث پروژه های اقتصادی و عمرانی با آینده ای مبهم این هزینه ها را صرف آموزش کشاورزان و فرزندان آنها و نیز تجهیز رایگان یا ارزان مزارع به امکانات کشاورزی مکانیزه کنند.

ادامه مطلب...
۱۲ شهریور ۹۴ ، ۰۳:۵۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
پنجشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۵۰ ق.ظ جهان تیغ
ریشه های بحران کشاورزی در سیستان- قسمت دوم: بررسی امکان انسانی

ریشه های بحران کشاورزی در سیستان- قسمت دوم: بررسی امکان انسانی

درمقاله قبلی نگاهی اجمالی به برخی از سیاست های های مخرب در عرصه مدیریت کشاورزی کشور بعنوان بخشی از ریشه های بحران کشاورزی در سیستان داشتیم.برخی از نکات و جمع بندی مقاله قبلی به شرح زیر است: 1. سرآغاز انحطاط کشاورزی در ایران معاصر را میتوان از زمان رژیم وابسته پهلوی و با مجموعه اقداماتی تحت عنوان اصلاحات ارضی دانست که مورد اعراض شدید امام خمینی (ره) بعنوان برنامه استعماری و نقشه ای برای نابودی کشاورزی کشور قرار گرفت. 2. پس از جنگ با همه خدمات شایان انجام شده اما تفکر غالب مدیریتی به سمت توسعه اقتصاد لیبرال سرمایه داری چرخش کرد بطوریکه برخی از وزرا دولت های پس از جنگ هم اکنون صراحتا از عدم اعتقاد خود به خودکفایی در کشاورزی در دوران تصدی مسولیت وزارت کشاورزی صحبت میکنند یا برخی از مدیران پس از چهارده سال مدیریت، ایران را کشوری نامناسب برای کشاورزی می دانند! 3.بهمین دلیل درخواست مطالبه گری عمومی جهت معرفی کاندیداهای وزارت و مدیران ارشد بهمراه ریز برنامه و هدف و باور آنها بهنگامه انتخابات ریاست جمهوری از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری جهت جلوگیری از تکرار چنین روندهای مدیریتی مطرح شد  3.از محل های آسیب این سیاست ها بخش کشاورزی بود که قربانی واردات بی رویه ، دلالان و سیاست های توسعه شهر محور و ضد روستا مدیران تکنوکرات شد و این روند زوال ادامه دارد.

ادامه مطلب...
۱۲ شهریور ۹۴ ، ۰۳:۵۰ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
پنجشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۳۷ ق.ظ جهان تیغ
ریشه های بحران کشاورزی در سیستان قسمت اول : آمریکا! انبار جدید غله ایران!

ریشه های بحران کشاورزی در سیستان قسمت اول : آمریکا! انبار جدید غله ایران!

«ایران مملکتی است که کشاورزی او باید کشاورزی غنیی باشد.

شما کشاورزان که بزرگترین پشتیبان ملت هستید، باید به کار کشاورزی خودتان ادامه بدهید.

الآن می دانید که ما محتاج به خارجیم راجع به مواد غذایی، باید خودمان این را جبران بکنیم، و این به همت کشاورزان ماست.

در هر کشور کارگر و کشاورز اساس آن کشور هستند؛ اساس اقتصادی کشور بسته به کار کارگر و کشاورز است.

کشاورزان و کارگران اساس استقلال کشورند.

"اصلاحات ارضی" که ما خواستارش هستیم، کشاورز را از محصول کارش بهره مند خواهد ساخت، و مالکانی را که بر خلاف قوانین اسلامی عمل کرده اند مجازات خواهد کرد.

جهاد کشاورزها این است که کشاورزی شان را تقویت کنند»(امام خمینی (رحمت الله علیه))

 

1.سرآغاز انحطاط کشاورزی در ایران معاصر را میتوان از زمان رژیم وابسته پهلوی و با مجموعه اقداماتی تحت عنوان اصلاحات ارضی دانست و با توجه به ابعاد مخرب این اقدام، امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در بخشی از موضع گیری های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بعنوان دلسوز و ناجی ایران عقب نگه داشته شده شدیدا به این اقدام اعتراض کردند:

ادامه مطلب...
۱۲ شهریور ۹۴ ، ۰۳:۳۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴ ق.ظ یاسین کیانی
where are you from?!

where are you from?!

درست در همان روزهایی که محمد مصدق و قیام ملی شدن صنعت نفتش به عنوان اولین تمرد رسمی و علنی حکومتهای منطقه از ابرقدرتهای روزگار مدرن،اولین تیشه ها به ریشه ی استعمار نوی بریتانیای کبیر را در خاور میانه میزد ،درست در همان روزهایی که صادرات نفت ایران به دنیا قطع شده بود و خوش خیالان جبهه ی ملی لبخند زنان منتظر شوک کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت بودند که قطع فروش نفت ایران یعنی خوابیدن چرخ صنعت جهانی ، در دنیایی که نفسش به نفس چاههای نفت بند بود،درست در همان روزها بود که برادران مسلمانمان در کویت و عراق و عربستان پیچ شیرهای استخراجشان را اندکی شل کردند تا مصدق بماند و جبه ی ملی اش با بی پولی و اختلاف داخلی و چماق شعبان جعفری و تانک فضل الله زاهدی.

و این درست همان کاری بود که ما کردیم وقتی وارثان پان عربیسم جمال عبد الناصر وسط چهارمین جنگ اعراب با اسرائیل،دنیای غرب را تحریم نفتی کردند و شوک نفتی شان چنان تن خدایان صنعت دنیای نو را لرزاند که درست از همان سال به فکر کم مصرف ساختن اسباب زندگیشان افتادند و شروع کردند زیر گوش مردمشان خواندن که مصرف بی رویه کار خیلی ناپسندیست.و اگر نبود نفت ایران شاید ماجرای اسرائیل هم همانجا تمام میشد

اینها یعنی بزرگترین قیامهای ملی قرن اخیر منطقه به هیچ جایی نرسید چون ملی گرای ایرانی و عرب هیچ وقت آبشان با هم توی یک جو نرفته.و اصلا مگر میشود ملی گرای ایرانی باشی و کینه ی این اعراب سوسمارخوار که روزگاری تاج کیانیت را غصب کرده اند به دلت نباشد ؟ و مگر میشود ملی گرای عرب باشی و سنگ موالی عجم به سینه بزنی؟و مگر نه اینکه امروز هم بزرگترین نماد ملیت ایرانی و عرب همان دعوای مشهور است سر پسوند اسم خلیج مشترکشان که چند سالی یک بار نشنال جئوگرافی صدایش را در می آورد و سالی یک بار نامگذاری لیگهای فوتبال و هفته ای یک بار هم گوگل و نظرسنجی هایش ؟ 

ادامه مطلب...
۰۵ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۰۴ ۴ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
یاسین کیانی
دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۹ ق.ظ جهان تیغ
افق زاهدان 1404: کلان شهر مبتذل؟

افق زاهدان 1404: کلان شهر مبتذل؟

افق زاهدان 1404: کلان شهر مبتذل؟

به بهانه عرضه مجرمانه مانتو شیشه ای در زاهدان

انبوهی از گفتارها و نقل قول ها از سران دولت های اسراییل ، امریکا ، سلطنت طلبها و سایر گروه های ضدانقلاب بویژه بعد از شکست در جنگ تحمیلی موجود است که در آن پس از ناکامی در جنگ سخت و عدم توان غلبه فیزیکی بر ایران پس از انقلاب بهترین راه براندازی جمهوری اسلامی ایران را جنگ نرم و تهاجم فرهنگی با سرمایه گذاری بر عرصه فرهنگ ، محصولات فرهنگی ، فرهنگ طبقه متوسط شهری ، نخبگان فرهنگی و رسانه ای و نیز محتوای ترجمه ای درسی دانشگاه ها بویژه علوم انسانی و بازار نشر کشور  می دانند.
برای مثال: در سال 1380 رئیس دولت رژیم صیونیستی، بحثی را با رئیس جمهور وقت آمریکا، جورج بوش در سه فاز مطرح کرده است که ما برای مقابله با جمهوری اسلامی اگر از طریق نظامی اقدام کنیم به نتیجه نخواهیم رسید .. ما در اسرائیل به این نتیجه رسیده‌ایم که از این سه راه وارد شویم:

  • ترویج برهنگی و بی بندوباری در جامعه ایران
  • مصرف گرایی
  • تسخیر رسانه ملی
ادامه مطلب...
۰۲ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۲۹ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ