۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

میثاق با کدام آرمان؟

چند روز قبل دولت یازدهمِ جمهوری اسلامی با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید عهد کرد.یک سوال:
دولتهای جمهوری اسلامی؛ دقیقا با کدامین آرمان های امام، تجدید عهد و اعلام وفاداری می کنند؟ 
دولت ها یکی پس از دیگری و سال به سال انباشت تضاد شان با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی بیشتر می شود. انبوهی از تضاد های ریز و درشت ومبنایی که از فضای پارادوکسیکالِ مکانِ تجدید عهد، [یعنی بارگاه جدید و اشرافی امام کوخ نشینان و رهبر انقلابِ مستضعفین و پابرهنگان تاریخ،] آغاز می شود و تا سیاست های غربگرای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امتداد می یابد.
ماهی نیست که چالشی ایجاد نشود که ریشه و مبنای آن عقلانیتِ وفادار به "جهان بینی مدرن و مرعوب" تمدنپررنگ و لعاب غرب و نسخه های تجویزی جهان سومی آن برای هضم این انقلاب نوپا در اقتصاد و فرهنگ تک قطبی جهان نباشد

ادامه مطلب...
۱۱ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۵۳ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
سه شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۵۷ ب.ظ جهان تیغ
علامه و جهاد فرهنگی بر مدار کتاب

علامه و جهاد فرهنگی بر مدار کتاب

هفت شهریور سالروز درگذشت علامه و مرجع تقلیدی است که رابطه عحیبی با کتاب داشت.تحول و جوشش و رابطه ای که در بر اثر اموزه های اسلام در او پیدا شده بود.و تکلیف و رسالتی که بر وجدان بیدار ایشان سنگینی میکرد.

احساس تکلیف در عصری که میدانست مردم دین شان را با کتابها خواهند شناخت.تکلیفی و مبارزه ای فرهنگی در مقابل نفوذ استعمار غرب که در سرزمین مسلمانان سخت مشغول چپاولند و ایشان  نفوذ فرهنگی آنها را مشاهده می کرد. علامه در خاطرات خود به یکی از علل و محرک خود در جمع آوری کتاب های چنین نقل می کنند:

"در نجف کاروان سرایی به نام قیصریه بود که من از آن جا عبور می کردم. شلوغی مردم و طلبه ها نظرم را جلب کرد، وقتی سؤال کردم چه خبر شده است؟ گفتند: کتاب حراج می کنند. وارد کاروان سرا شدم. یک نفر چوب دستی گرفته بود و کتاب های خطی و چاپی علمای گذشته را می فروخت. شخص غیر روحانی با لباس عربی در ازای پول زیاد اکثر کتاب های خطی را خرید. پرسیدم: اسم این مرد چیست؟ گفتند: او دلال و نماینده کنسول انگلیس در بغداد است. کتاب ها را می خرد و از عراق خارج می کند و به انگلیس می فرستد.

همان جا انگیزه بر ی جمع آوری کتاب های خطی در مرحوم والد تشدید می شود، و از آن زمان دست به کار می شود"

و رسالتی ناشی از رسیدن امواج تمدن ملحد غرب به سرزمین اسلامی و مخاطرات فکری و معرفتی پیشرو که پیکره جامعه اسلامی را تهدید می کرد.

ادامه مطلب...
۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۵۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ