۴ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۸ ب.ظ جهان تیغ
دکتر محمدصادق کوشکی و کتاب هویت و الگو

دکتر محمدصادق کوشکی و کتاب هویت و الگو

خلاصه متن معرفی کتاب هویت و الگو . ارایه شده در  اولین سلسله برنامه های کتابخوان در زاهدان.تابستان۹۴:

معرفی کتاب  «هویت و الگو؛ درنگی در هویت ایران امروز و الگوی اسلامی ـ بومی تمدن‏‌سازی» 

پیش از معرفی این کتاب نیاز به معرفی نویسنده کتاب است. نویسنده کتاب اقای محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستند که برای بنده با توجه به مطالعه اثار ایشان و دنیال کردن مقالات و مصاحبه های ایشان در جراید و فرصت کوتاه گفتگو ایشان را بعنوان یک معلم و استاد دانشگاه در طراز استاد دانشگاه طراز انقلاب اسلامی و تحلیل گر و فعال فرهنگی الگو در ساحت گفتمان انقلاب اسلامی می دانم. چراکه دانستها و تحصیلات و سواد و وقت و انرژی ایشان در خدمت انقلاب اسلامی و حل چالش های پیشرو انقلاب اسلامی و جامعه اسلامی است.

ادامه مطلب...
۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۴:۳۸ ۲ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴ ب.ظ جهان تیغ
بازگشت به مردم/بازگشت به زندگی/بازگشت به خدا

بازگشت به مردم/بازگشت به زندگی/بازگشت به خدا


علامه جعفری در یکی از کتابهایشان مطلبی با این مضمون دارند که یک راه ساده برای اینکه مردمی که به خدا ایمان ندارند ایمان بیاورند این است که از سایر مردم بخواهیم که معجزات و کمک هایی که در زندگی شان رخ داده و تجربه کرده اند را ارسال کنند و این مطالب یکجا جمع اوری و  منتشر بشود.
در ماه مبارک رمضان هر وقت برنامه ماه عسل و مهمان های دعوت شده را می دیدم به یاد این مطلب علامه می افتادم.
ماه عسل برنامه ای از صدا وسیما بود. اما بنظرم زیاد ربطی ب صدا و سیما نداشت.روایت ها شبیه به داستان و قصه های نویسنده های سریال های صدا و سیما و سینمای ایران نبود.شبیه گفتگو های شبانه با سلبریتی ها [انسان های طراز جسمانی:خولنندگان.بازیگران.ورزشکاران]و حتی شبیه گفتگو با کارشناسان و نخبگان هم نبود.
صدا و سیما اینار فقط یک پنجره بود. یک قاب شیشه ای.اینبار خودش تماشاگر بود.خودش مرعوب و میخ کوب بود.مبهوت بزرگی و زیبایی مردان و زنانی از مردم سرزمین خودش.ماه عسل موفق بود چون فقط به مردم بازگشت کرده بود.

ادامه مطلب...
۲۸ تیر ۹۵ ، ۲۳:۲۴ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
جمعه, ۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰ ب.ظ جهان تیغ
آینده پیشرفت غرب: کمال فلزی!

آینده پیشرفت غرب: کمال فلزی!

تمدن مدرن غرب به عنوان تمدن مسلط امروز جهان اغازش از هنر بود. در ابتدا توسط شاعران و نقاشان و مجسمه سازان در عالم خیال ترسیم شد. و امروزه هم اینده تمدن غربی در عالم هنر با محوریت سینما و توسط هالیوود ترسیم می شود .در اکثر فیلم های ژانر علمی تخیلی در اینده روایت میشود. و اکثرا در فضا و در درون سفینه ها بهمراه زندگی در کنار رباتها، اتوموبیل های پرنده و دستگاه ه های فوق پیشرفته و دیجیتال...
نکته جالب در این میان این است که با همه این تغییرات ترسیم شده در این فیلم های آینده نگر....آدم های اینده با ادم های امروز هیچ فرقی ندارند.در خلق و رفتار و دغدغه. یعنی فقط محیط و پس زمینه زندگی  عوض شده است. شخصیتها بر حسب فیلم بعضی درونگرا ، بعضی برونگرا ، بعضی افسرده، بامزه ، پرخاشگر ، حراف ، ساکت...در کنش با وهم و خشم و شهوت.
تنها چیزی که در این میان پیشرفت کرده

ادامه مطلب...
۱۸ تیر ۹۵ ، ۲۳:۵۰ ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ
سه شنبه, ۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۴ ب.ظ جهان تیغ
داشتن یا نداشتن صدرالمتالهین!مسئله این است!

داشتن یا نداشتن صدرالمتالهین!مسئله این است!

اول خرداد ماه روز گرامیداشت ملاصدرا معروف به صدرالمتالهین است.ایشان در فلسفه اسلامی به عنوان برگترین فیلسوف شیعه شناخته می شوند. و آثار ایشان و دستگاه فلسفی ایشان کاملترین دستگاه فکری فلسفی شناخته می شود. بطوری که برخی صابحبنظران با توجه به تسلط و گرایش امام خمینی ره به فلسفه ملاصدرا انقلاب اسلامی ایران را نتیجه عملی این دستگاه فلسفی می دانند.
اکنون مسئله این است که ایشان بعنوان بزرگترین فیلسوف و حکیم تاریخ فکر و اندیشه شیعه و دستگاه فکری ایشان چه استفاده ای در مدیریت و جامعه سازی کشور دارد؟! و چند درصد مردم و جوانان تحصیل کرده با آثار ایشان آشنایی دارند؟

آیا دستگاه تفکری ایشان به نام حکمت متعالیه بعنوان بزرگترین دستاورد فکری تاریخ فلسفه اسلامی کوچکترین مسولیت و مدیریتی  از این جامعه را بر عهده دارد؟
بهره اندیشه سیاسی و رجل سیاسی ما از دستگاه فکری ایشان چه بود است؟بهره جهان بینی اجتماعی افراد جامعه از فلسفه ایشان چه بوده است؟

بهره نهاد های تربیتی و کلیدی همچون آموزش و پرورش از این دستگاه فکری چه بوده است ؟بهره اقشار مختلف جامعه مانند معلم، مربی، دکتر، مهندس ، سیاسمتدار، کارمند و...چه بوده است؟
بود و نبود این فلسفه و حکمت برای افراد جامعه و سیستم های گردانده آن چه بوده است؟
انقطاع اسف بار ما از این دانش و حکمت خسران است یا پیروزی و پیشرفت؟

ادامه مطلب...
۰۱ تیر ۹۵ ، ۲۰:۱۴ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ