۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

حجاب و تمایز و منزلت

 

 

 

 

با جمع بندی وضعیت جامعه ، فرهنگ غیررسمی و‌ رسمی و محتوای مدیا مانند سینما ، شبکه خانگی و رسانه های مجازی و عرف و هنجار و محیط های اجتماعی مانند بازار و پاساژ و پارک و دانشگاه و...بنظر با مسأله بی حجابی اجباری روبرو هستیم تا حجاب اجباری.واکاوی علل بی حجابی اجباری برای ساحت کلان حکمرانی و‌ شناخت بافت چند لایه جامعه نتایج مفیدی دارد.

 

بی حجابی و بد حجابی در ساخت اجتماعی طبقاتی ایران امروز کارکردی صرفا دینی ندارد.بلکه ابزار ابراز تمایز است.

 یک رفتار و هزینه منزلتی است.

تلاش و ابزار تمایز طبقاتی است.

بازنمود قدرت اقتصادی و جایگاه طبقه اقتصادی هم جایگاه فرهنگی(فرهنگ آزادی خواه) و فکری (تجدد در مقابل سنت)و حتی سیاسی(مخالفت با قوانین اجبار)است.

در ساخت واقعیت اجتماعی اقتصادی ایران امروز که ثروتمندان آزادی انتخاب بیشتری دارند

انتخاب حجاب مقید یا بدحجابی(که متناظر با بی حجابی است)نشانه قدرت انتخاب و نشانه قدرت و برتری طبقاتی است . 

بدحجابی برای ثروتمند و طبقات ممتاز اقتصادی نشانه دسترسی بیشتر به آزادی است .

آزادی به مثابه کالاست که آنها به دلیل قدرت و جایگاه پول و سرمایه در جامعه امروز می‌توانند آن را برای خود داشته باشند و پرچم بدحجابی به مانند موفقیت در این کسب منزلت عمل میکند .

همچنانکه شیوع بدحجابی در محلات متمول شهرها کاملا گویا است . 

برای طبقات ممتاز و ثروتمندان هیچ جیب دردناک تر از شبیه شدن به عام مردم نیست. هیچ چیز بدتر از تمایز نداشتن از مردم نیست.

هیچ‌چیز بدتر از مساوات منزلتی و شان نیست.

من بهتر و‌ برترم باید بازنمود تصویری داشته باشد نه فقط ذهنی.

تحمل گفتمان دینی اکتفا به برتری نادیدنی و صرفا ایمانی کار هر نفسی و بشری نیست. 

حتی برای طبقات متوسط مانند پزشکان. پزشکان فارغ از جایگاه طبقاتی خانوادگی از دوران دانشجویی حجاب را عرصه ابراز برتری می بینند.

برتری علمی، برتری اجتماعی و سپس اقتصادی برای آنها می آورد که حجاب از ابزارهای این ابزار تمایز و برتری است.لذا پزشکان نسبت به رشته بهداشت محیط شل حجاب تر میشوند.

طبقات ثروتمند تقلا میکنند این تمایز را در سبک زندگی و لوازم زندگی نشان بدهد . سبک زندگی از نوع تفریحات ، خودرو و خوراک و رستوران و مقاصد سفر و مدرسه و لوازم خانگی و محله و اندازه و امکانات منزل...که همه تحت برچسب لاکچری متمایز از جامعه میشود.

در این نظم لاکچری برای تمایز ، بی حجابی و بد حجابی کاملا کارکرد هماهنگ با سایز اجزای سبک زندگی دارد.

در جامعه ای که همه چادر یا حجاب مقید دارند هیچ امکان تمایزی برای آنها نیست.

مانند دهه شصت که تاکید بر رقابت معنوی در جامعه بود نه مادی و طبقات فرودست جایگاه اجتماعی و منزلتی بالاتری از امروز داشتند.

پس از دولت سازندگی و اهمیت و‌ پیشرانه شدن سرمایه و سرمایه داران برای توسعه و لزوم تزریق مصرف گرایی و تشویق رقابت مادی و مانور تجمل جهت تحریک رشد اقتصادی و افزایش تقاضای مصرف کالا میدان رقابت و تمایز طبقاتی دوباره ایجاد شد.

 

کسب تمایز از طریق حجاب و پوشش در دوران پساجنگ و تجویز و تسلط اقتصاد سرمایه داری ابتدا با انتخاب حجاب های رنگی بجای سیاه ، رنگ غالب حجاب،شروع شد  سپس با عقب زدن حدود شرعی حجاب تا امروز ادامه یافته. 

حجاب سلیقه ای نشانه قدرت انتخاب منتج از قدرت اقتصادی است.

عقب زدن حجاب نشانه پیشروی قدرت اقتصادی فرهنگی اجتماعی طبقات ثروتمند است.

 این طبقات به عنوان گروه مرجع طبقات متوسط آنها را به تقلید ظواهر وادار میکنند 

لذا از اصلی ترین تقلاهای طبقات متوسط و حتی فرودست بویژه نسل جوان و نوجوان که ولع ارتقا طبقاتی دارد در قالب پوشش و حجاب است . بدحجابی برای نسل جوان طبقات فرودست و متوسط ارزان ترین ابزار تمایز است.در مقابل سایر ابزارهای تمایز و هزینه های سبک زندگی لاکچری طبقات ثروتمند.

ادامه مطلب...
۲۵ فروردين ۰۲ ، ۱۷:۰۹ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ

مداخلات کودکی

برنامه های ECI یک حوزه مهم برای مداخله دولت را نشان می دهد زیرا آن ها مزیت کشتن دو پرنده با یک سنگ ⁇ در مبارزه با فقر را دارند. کودکان مشارکت کننده حمایت و توجه بیشتری ارائه می شوند، که آمادگی مدرسه آن ها را بهبود می بخشد و به آن ها شانس بهتری برای شکستن چرخه فقر می دهد. خدمات مراقبت از کودکان مشارکت کننده فرصت هایی را برای افزایش مشارکت نیروی کار و درآمده ای بالاتر به زنان مشارکت کننده ارائه می دهد.

علاوه بر این، برنامه های ECI نشان دهنده یک حوزه رشد برای بانک توسعه بین آمریکایی، با موارد بیشتر است.

از سال ۱۹۸۵ تاکنون بیش از ۲.۷ میلیارد دلار معادل ۴ درصد از ارزش سبد وام های مصوب را به خود اختصاص داده است.

طرح های اولیه کودکی سرمایه گذاری های IDB در برنامه های ECI را می توان به عنوان پروژه های مستقل یا به عنوان اجزای دیگر پروژه های اجتماعی یافت.

نورا لوستیگ

رئیس و مشاور ارشد

واحد مشاوره فقر و نابرابری

بخش توسعه پایدار

2

فهرست

منطق مداخلات اولیه کودکی ۱

II. مزایای فوری ۵

۳- مزایای طولانی تر - تریم ۹

IV. پرونده اقتصادی حمایت عمومی از ECI ۱۱

۵- مسائل سیاسی و عملیاتی ۱۴

ارجاعات

۳

مداخلات اولیه کودکی (ECI)به طور ایده آل برای دستیابی به یک سری از اهداف تقویت کننده متقابل با هدف فراگیر کمک به بهبود برابری فرصت برای کودکان در فقر طراحی شده اند.

بهترین برنامه ها با هدف بهبود آمادگی مدارس و کاهش خطر طرد اجتماعی آینده کودکان در معرض خطر از طریق ارائه حمایت به خانواده های آن ها در زمینه های مراقبت از کودکان پیش دبستانی، بهداشت و تغذیه کودکان، آموزش در سنین کودکی، راهنمایی و آموزش روش های موثر فرزندپروری است.

در حالی که طیف گسترده ای از مداخلات را می توان زیر این چتر در نظر گرفت.

در ادامه به بررسی برنامه هایی خواهیم پرداخت که هدف آن ها غلبه بر برخی یا همه محدودیت های شناختی، عاطفی و منابعی است که ممکن است محیط کودکان محروم را در طول چند سال اول زندگی مشخص کند.

حمایت عمومی از مداخلات اولیه دوران کودکی در سال های اخیر در درجه اول به دلیل دو عامل افزایش یافته است - اهمیت نشان داده شده محیط زیست و مراقبت موثر در حمایت از توسعه زودهنگام دوران کودکی، و نیاز فزاینده به مراقبت های حضانت با توجه به رونده ای مشارکت نیروی کار زن.

یافته های علمی اخیر نقش حیاتی مراقبان در تحریک و پرورش در طول سال های پیش دبستانی، و وجود پنجره های فرصت در روش هایی که کودکان به دلیل تحریک ناکافی رشد نمی کنند)مهارت ها و قابلیت های حیاتی را نشان داده است.

اگر ورودی های مناسب در طول این سال های اولیه، به ویژه در طول دوره ۰ تا ۳ سالگی فراهم نشود، این فرصت های از دست رفته برای تحریک رشد مهارت های ذهنی، عاطفی و حرکتی را نمی توان به راحتی در سال های بعدی بازیابی کرد. در عین حال، مشارکت گسترده تر نیروی کار زن با افزایش آگاهی اجتماعی از نیاز به ارائه خدمات مراقبت از کودکان حضانت، به ویژه، نه تنها برای کودکان، همراه بوده است.

کادر ۱ خلاصه ای از طیف رویکردهای سرمایه گذاری ارائه می دهد که در حال حاضر توسط بانک توسعه بین آمریکایی در حمایت از مداخلات اولیه کودکی دنبال می شود.

این مقاله به پنج بخش تقسیم شده است.

این بحث مقدماتی توسط بخش II دنبال می شود، که مروری بر یافته هایی را ارائه می دهد که تلاش می کنند مزایای کوتاه مدت یا فوری مداخلات اولیه کودکی را اندازه گیری کنند.

این موارد شامل مزایای مستقیم مانند بهبود سلامتی، تغذیه و وضعیت رشد کودکان شرکت کننده است.

آن ها همچنین شامل مزایای غیرمستقیم برای افراد غیر شرکت کننده هستند، مانند افزایش مشارکت نیروی کار و امکانات درآمدی برای والدین (معمولا مادران)کودکانی که در برنامه های مراقبت از کودکان شرکت می کنند و اثرات جایگزینی که برنامه های مراقبت از کودکان می توانند در افزایش تحصیل کودکان بزرگ تر در خانواده داشته باشند.

بخش سوم مقالاتی را بررسی می کند که به مزایای طولانی مدت مداخلات اولیه کودکی می پردازد، مانند شرکت کنندگان در برنامه ⁇ بهبود عملکرد مدرسه و فرصت های درآمدی در سال های بعدی، و احتمال کاهش یافته برای شرکت کنندگان در برنامه.

تا بعدا دست به اعمال مجرمانه یا خشونت آمیز بزنند.

این تاثیرات طولانی مدت نه تنها به نفع تک تک شرکت کنندگان و خانواده هایشان، بلکه به نفع کل جامعه است.

بنابراین ما در ادامه به بررسی مزایای اجتماعی برنامه های ECI می پردازیم مانند سهمی که افراد سالم، تحصیل کرده، شهروندان می توانند در رشد اقتصادی داشته باشند، و صرفه جویی های مالی ناشی از مداخله در

مرحله ای ابتدایی برای کمک به جلوگیری از مشکلات آتی و پرهزینه تر.

جدول ۱ یک مرور کلی از طیف کامل منافع برای گروه های مختلف در سطح فردی، خانوادگی، و اجتماعی ارائه می دهد که از برنامه های ECI حاصل می شود.

مقاله حاضر تنها داده هایی را برای آن جریان های سودمند ارائه می دهد که به عنوان بخشی از ارزیابی های علمی اندازه گیری شده اند که متاسفانه،

به این ترتیب، یافته های ارائه شده در این مقاله یک دیدگاه محافظه کارانه و ناقص از کل هستند.

طیف وسیعی از مزایای مرتبط با برنامه های ECI.

پاورقی صفحه یک :

اصطلاح مداخله در دوران کودکی به صورت زیر است:

مفهوم گسترده

این برنامه ها شامل برنامه های مربوط به نوزادان کم وزن و افراد مرتبط با کودکان نوپا در خانواده های کم درآمد، مداخلاتی که کودکان را هدف قرار می دهند و همچنین آن هایی که مادران خود را هدف قرار می دهند؛ خدماتی که در خانه ها و مراکز ارائه می شوند؛ برنامه هایی با هدف بهبود پیشرفت تحصیلی و برنامه هایی با هدف بهبود سلامت؛ و خدماتی مانند آموزش مهارت های والدین، غربالگری سلامت کودکان، تشخیص کودک آزاری و ارجاع خدمات اجتماعی است.

جدول یک صفحه دو 

شش رویکرد به eccd۱

۱. حضور کودکان در مراکز

هدف فوری این رویکرد متمرکز بر کودکان، افزایش رشد و یادگیری کودکان با توجه به نیازهای فوری کودکان در مراکزی است که خارج از خانه سازماندهی شده اند.

این مراکز به عنوان محیط های جایگزین برای مراقبت و توسعه عمل می کنند.

یک رویکرد مبتنی بر مرکز می تواند شامل پیش دبستانی رسمی یا غیررسمی باشد؛

مراکز مراقبت از کودکان و نوجوانان؛ برنامه های مراقبت از کودکان در منزل که در آن یک نفر از چند کودک در خانه مراقبت می کند؛ برنامه های مشارکتی و گروه های بازی؛ یا برنامه هایی برای مادران باردار و کودکان خردسال که از طریق مراکز بهداشتی انجام می شود.

۲. حمایت و آموزش مددکاران خانواده

این رویکرد بر اعضای خانواده تمرکز دارد و هدف آن آموزش و توانمندسازی والدین و دیگر اعضای خانواده به روش هایی است که مراقبت و تعامل آن ها با کودک را بهبود بخشد.

اعضای خانواده بخشی از محیط عاطفی اجتماعی کودک هستند و همچنین مسئول محیط فیزیکی هستند که بر رشد کودک تاثیر می گذارند.

مراقبان خانواده می توانند از طریق برنامه های ویزیت در خانه، دوره های آموزش بزرگسالان، برنامه های کودک تا کودک، تغذیه، بهداشت، یا برنامه های سوادآموزی، کمپین های رسانه های جمعی، یا به عنوان بخشی از استراتژی توسعه عمومی جامعه آموزش ببینند.

3. ارتقای رشد اجتماعی کودکان : در اینجا تمرکز بر روی کار برای تغییر شرایط اجتماعی است که ممکن است بر رشد کودک تاثیر منفی بگذارد .

بنابراین , این استراتژی از رفاه کودکان به عنوان یک نیروی انگیزشی برای پرورش ابتکار , سازماندهی و مشارکت اجتماعی استفاده می کند .

گستره فعالیت های مرتبط : این فعالیت ها با هدف بهبود محیط فیزیکی جامعه , دانش ,

و عمل , و ب) فراهم آوردن واسطه ای برای اقدام مشترک و توانمندسازی جامعه . نتایج باید به نفع هر دو باشد .

کودکان و جامعه

4. تقویت منابع و ظرفیت های نهادی

برای اینکه کار خود را به درستی انجام دهند , هزاران موسسه ( عمومی , خصوصی , و CSOs ) درگیر در اوایل کودکی هستند .

توسعه نیازمند منابع مالی , مادی و انسانی مناسب است

آموزش , ارائه مطالب , یا آزمایش با تکنیک ها و مدل های نوآورانه .

5. تقویت وفاق ملی

تعهد ملی در کیفیت بخشی به قوانین , مقررات و سیاست های کلان کشور بیان می شود

در ارتباط با کودکان و خانواده های آن ها، و در مشوق های ارائه شده برای ایجاد و حفظ برنامه های مرتبط.

بر این اساس , می توان با اصلاح قانون اساسی ملی , تصویب قوانین جدید , ایجاد ملی گرایی , تعهد را تقویت کرد .

کمیته ها یا گنجاندن یک بعد از دوران کودکی در فرایندهای برنامه ریزی منظم .

6. تقویت تقاضا و آگاهی

این رویکرد برنامه بر تولید و توزیع KNOWLEDGE به منظور ایجاد آگاهی و

تقاضا در جامعه و ارتقای مشارکت اجتماعی. این رویکرد تلاش می کند تا اخلاق فرهنگی گسترده را تحت تاثیر قرار دهد.

که بر رشد کودک تاثیر می گذارد .

_______________________________

1- خلاصه رهیافت هایی که در قرآن و حدیث آمده است .

3

با این حال، ادبیات تجربی بررسی شده در بخش های II و III که یک بخش فرعی از مزایای برنامه بالقوه را پوشش می دهد، ادعاهای مطرح شده توسط طرفداران ECI را اثبات می کند.

در کوتاه مدت، کودکان شرکت کننده دارای سطوح بالاتری از بهزیستی هستند که توسط شاخص های تغذیه، وضعیت سلامت، رشد شناختی و عاطفی اندازه گیری می شود.

نرخ مشارکت نیروی کار و جریان های درآمدی برای مادران شرکت کننده افزایش می یابد؛ و اگرچه به طور مستقیم اندازه گیری نمی شود، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برنامه های ECI همچنین زمان خواهران و برادران بزرگ تر را آزاد می کند و به آن ها اجازه ادامه تحصیل می دهد.مجموعه شواهد در مورد

جدول 

مزایای برنامه های ECD توسط گروه های سودمند

۴

مزایای بلند مدت برنامه های ECI به دلیل فقدان مطالعات طولی که از گروه کنترل یا روش های مقایسه منطبق استفاده می کنند، چندان قابل توجه نیست.

با این حال، مطالعات اندکی که انجام شده اند، شواهد محکمی در مورد نرخ های بهتر یادگیری و کسب درآمد برای شرکت کنندگان برنامه در طول عمر آن ها فراهم می کنند.

آن ها همچنین نشان دهنده نرخ پایین تر رفتارهای ضداجتماعی و جنایی برای شرکت کنندگان در برنامه و پس انداز خالص دولت ناشی از این واقعیت است که سرمایه گذاری های اولیه در خدمات پیشگیرانه به اجتناب از خدمات اجتماعی جبرانی پرهزینه تر در اواخر زندگی کمک می کند.

بخش ۴ منطق اقتصادی را برای حمایت عمومی از برنامه های ECI خلاصه می کند.

در حالی که بحث جریان های منفعت به وضوح نشان می دهد که این برنامه ها پاداش های اقتصادی ارائه می دهند، آن ها لزوما در مورد یارانه های عمومی صدق نمی کنند.

به طور خاص، تا حدی که مزایایی مانند افزایش درآمد به افراد، یک کل

یارانه های دولتی به لحاظ کارایی قابل توجیه نیست

بنابراین این بخش چهارم مقاله به بررسی مورد سرمایه گذاری های عمومی در برنامه های ECI می پردازد.

ما استدلال می کنیم که انگیزه های خصوصی، به ویژه برای فقرا، سرمایه گذاری کم تر در برنامه های ECI است تا اینکه از دیدگاه بهره وری خالص برای سرمایه گذاری های سرمایه انسانی مطلوب باشد.

تفاوت در انگیزه های خصوصی و اجتماعی برای سرمایه گذاری در برنامه های ECI احتمالا برای فقرا به سه دلیل بسیار بیشتر خواهد بود.

اول، سود حاصل از عوامل بیرونی مثبت احتمالا در میان فقرا متمرکز می شود.

دوم، بازارهای سرمایه ناقص که منجر به انگیزه های خصوصی ضعیف تر از اجتماعی برای سرمایه گذاری های منابع انسانی می شوند، احتمالا محدودیت های مهمی در درجه اول برای فقرا هستند.

سوم، فقرا به احتمال کمتری به اطلاعات (از طریق تجربه قبلی خود یا از طریق شبکه های اجتماعی)در مورد ارزش سرمایه گذاری های ECI نسبت به گروه های با درآمد بالاتر دسترسی دارند.

پس از توصیف شکست های مختلف بازار که نقش عمومی را برای پرداخت یارانه به برنامه های ECI توجیه می کند، این بخش با خلاصه ای از شواهد موجود که نشان می دهد چنین برنامه هایی باید در سلسله مراتب سیاست اولویت داده شوند، به پایان می رسد.

در بخش نهایی پنجم به برخی از سیاست ها و مسائل عملیاتی مربوط به طراحی و اجرای برنامه های مداخله در کودکی می پردازیم.

طیف گسترده ای از مداخلات مختلف را می توان در تعداد تقریبا نامحدودی ترکیب تحت عنوان مداخلات اولیه کودکی کنار هم قرار داد.

تامین مالی عمومی مداخلات ECI بلافاصله به این معنی نیست که ارائه عمومی چنین خدماتی موثرترین گزینه است.

هنوز اطلاعات زیادی درباره این ویژگی در دست نیست.

در اینجا ما ادبیات موجود و همچنین برخی از تجربه های عملیاتی اخیر در بانک توسعه بین آمریکایی را برای ارزیابی وضعیت فعلی دانش در مورد چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی بررسی می کنیم.

مداخلات اولیه دوران کودکی به منظور ارتقای حداکثر اثربخشی آن ها

پاورقی صفحه چهار 

۲

بحث بسیار مشابهی برای سرمایه گذاری در بهداشت و تغذیه کودکان در بهرمان مطرح شد.

(۱۹۹۶)

5

مزایای فوری

مزایای فوری برنامه های ECI را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

مزایای مستقیم بهبود رفاه برای کودکان مشارکت کننده؛ مزایای غیرمستقیم افزایش مشارکت و درآمد نیروی کار برای مادرانی که به خدمات مراقبت از کودکان دسترسی دارند؛ و مزایای غیرمستقیم برای خواهران و برادران بزرگ تر شرکت کنندگان در برنامه، که ممکن است از وظایف مراقبت از کودکان معاف شوند و قادر به ادامه تحصیل خود باشند. شواهد کشورهای در حال توسعه و ایالات متحده برای هر یک از این جریان های سود در زیر خلاصه شده است.

بهبود رفاه برای کودکان مشارکت کننده:

اهداف بیان شده برنامه های ECI معمولا بر رفاه کودکان متمرکز است که با بهبود وضعیت سلامت، تغذیه و رشد در طول دوره ای که در برنامه شرکت می کنند، اندازه گیری می شود.

گاهی اوقات، بهبود حاصل در فرصت های آینده برای یادگیری و کسب درآمد نیز ذکر می شود.

شواهدی از مطالعات ردیاب در حال توسعه

کشورهای مایرز و یک بررسی اخیر توسط رند از برنامه های ECI در ایالات متحده نشان می دهد که آن ها می توانند مزایای قابل اندازه گیری در کوتاه مدت داشته باشند.

(کرولی، ۱۹۹۸؛

مایرز، ۱۹۹۵)

مایرز مجموعه ای از مطالعات ردیابی را بررسی می کند (که عمدتا بر نتایج در رده سنی ۰ تا ۳ سال متمرکز هستند)که اثربخشی برنامه های ECI را بر سلامت و تغذیه کودکان ارزیابی می کنند.

نویسنده یک مورد قوی برای ایجاد هم افزایی از طریق ترکیب مداخلات تغذیه و عدم سو تغذیه در ترویج رشد و توسعه روانی - اجتماعی یک ویژگی کلیدی اکثر برنامه های ECI ارائه می دهد.

او از مطالعات کودکانی که با وجود در معرض خطر بودن قادر به رشد هستند، مطالعات کودکان در مراکز بازپروری تغذیه ای و مطالعات مداخلات برنامه ریزی شده با کودکان در معرض خطر استفاده می کند.

یافته های اضافی از جهان در حال توسعه که بر نیاز به یک رویکرد تعاملی تاکید می کند، از یک مطالعه سه کشوری در مورد دریافت غذا و عملکرد انسانی که در مکزیک، مصر، و کنیا انجام می شود، به دست می آید.

در مجموع، شواهد بررسی شده توسط مایرز نشان می دهد

وی افزود: مصرف مواد غذایی، تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز، موجب افزایش فعالیت بدنی کودک و در نتیجه افزایش توانایی کودک در برقراری ارتباط می شود.

در تعامل، کودک توجه مراقب را جلب می کند و نیازهای خود را نشان می دهد.مراقب پاسخ می دهد، غذا و محبت فراهم می کند، به کودک انرژی بیشتری می دهد.

6

نتایج اولیه حاصل از ارزیابی برنامه ECI بولیوی نیز به رونده ای دلگرم کننده اشاره دارد.

چهل درصد از کودکانی که در این برنامه در مناطق شهری بولیوی ثبت نام می کنند، دچار رشد روانی - اجتماعی کند و مختل دارند.

پس از یک سال در این برنامه این درصد به ۲۰ درصد کاهش می یابد.

پس از دو سال این میزان به پنج درصد کاهش می یابد. نرخ مرگ و میر کودکان شرکت کننده در برنامه ها بسیار پایین است (کم تر از ۱ درصد)، در مقایسه با نرخ بالای مرگ و میر کودکان جمعیت هدف در غیاب ECI (حدود ۲۰ درصد).

با این حال باید با این شاخص ها با احتیاط برخورد کرد.

برای انتخاب در برنامه در نظر گرفته نشده است،

و با وجود اینکه شاخص های مقایسه ای برای کل جامعه هدف ارائه شده است، نویسندگان در این پژوهش نتوانستند شاخص های یکسانی را برای گروه کنترل ارائه دهند.

(ون در گاگ،

ژاک و ژی - پنگ تان، ۱۹۹۸)

برای ایالات متحده، نویسندگان در رند مجموعه ای از ۹ برنامه را مورد بررسی قرار دادند که در آن ها ارزیابی هایی انجام شده بود که شاخص های توسعه، پیشرفت تحصیلی، رفاه اقتصادی، و سلامت را برای شرکت کنندگان در برنامه ارزیابی کرده و آن ها را با معیارهای مشابه برای کنترل های منطبق مقایسه می کردند.

در بیشتر برنامه ها، کنترل ها با تخصیص تصادفی در ابتدای برنامه انتخاب شدند.

مزایای کوتاه مدت شامل دستاوردهای رشد عاطفی یا شناختی برای کودک، و بهبود روابط والدین - فرزندی؛ بهبود در فرآیند آموزشی و نتایج برای کودک؛ و بهبود در شاخص های مرتبط با سلامت، مانند مواجهه با کودک آزاری، شیوه های بهداشت باروری مادر، و احتمال سو مصرف مواد مادر بود.

تاثیرات بر مشارکت و درآمد نیروی کار زن: در واقع، مزایای بازار کار برای مادران مشارکت کننده به ندرت به عنوان هدف صریح اکثر مداخلات اولیه دوران کودکی، در منطقه و در کشورهای دیگر بیان می شود.

آغاز یک سری تلاش های تحقیقاتی در ایالات متحده که بر تقاضا و هزینه های مراقبت از کودکان متمرکز بود، بینش اصلی مقاله این بود که هزینه های ضمنی که خانواده ها برای مراقبت از کودکان با آن مواجه هستند

بستگی به در دسترس بودن مراقبت های جایگزین دارد

گزینه ها، از جمله حضور بستگان یا

دوستانی که می خواهند کم ترین خدمات را ارائه دهند

با توجه به ماهیت پیچیده تصمیمات خانگی درگیر، ادبیات تجربی موجود در مورد استفاده از مراقبت از کودکان و مشارکت نیروی کار نشان دهنده نیاز به تمرکز بر جنبه های جزئی انتخاب های درگیر است.

ادبیات تا به امروز را می توان به سه دسته تقسیم کرد.

اول، برخی مطالعات بر تقاضا برای مراقبت از کودکان تمرکز دارند، و توجه زیادی به اثرات قیمت و کیفیت بر انتخاب خانه دارند.

۵)(

تلاش های بعدی برای مدل سازی شامل برآورده ای صریح از هزینه های مراقبت از کودکان براساس

ویژگی های خانوار، و مدل سازی تصمیم مشارکت همزمان بازار کار هم مادر و هم ارائه دهنده مراقبت جایگزین بالقوه.

....

پاورقی صفحه شش

۴

برای مشاهده خلاصه ای از ادبیات آمریکا به سال ۱۹۹۱ مراجعه کنید.

۵

مطالعاتی که عوامل تعیین کننده خانواده را بررسی می کنند

تقاضا برای مراقبت از کودکان شامل آثار رابینز می شود.

و اشپیگلمن، ۱۹۷۸؛ لهراسب، ۱۹۸۸؛ رابینز،

۱۹۸۸؛ لیبویتز و همکاران، ۱۹۸۸؛ و هوفرث و

ویسوکر، ۱۹۹۲.

7صفحه

آن ها به تعریف محدوده گزینه ها یا مده ای مراقبت از کودکان توجه دقیق تری دارند و تلاش قابل توجهی را به تعریف دقیق معیارهای قیمت و کیفیت این مدها اختصاص می دهند.گروه دوم مطالعات، تصمیم مشارکت نیروی کار مادران را بررسی می کند و طبق آن، استفاده از مراقبت از کودکان را در نظر می گیرد.

این مطالعات به عنوان تمرکز اصلی بررسی این موضوع را دارند که چگونه استفاده از حالت های مختلف مراقبت از کودکان منجر به درجات مختلفی از مشارکت نیروی کار می شود.

۶

در نهایت، مجموعه سومی از مقالات ماهیت همزمان انتخاب مادران برای مشارکت در نیروی کار و استفاده از مراقبت از کودکان غیرمادرنال را مدل سازی می کند.

بنابراین ادبیات بررسی شده تنوع گسترده ای را در جاه طلبی نویسندگان در مقابله با انواع مختلف درون زایی نشان می دهد که هنگام پرداختن به سوالات مشارکت نیروی کار زن و انتخاب شیوه مراقبت از فرزند به وجود می آید.

با افزایش پیچیدگی مدل سازی تجربی، سطح جزئیات نتایج مربوط به جنبه های خاص کاهش می یابد.

مطالعات نشان می دهد که مراقبت از کودکان و مشارکت در نیروی کار از کاربردهای رقابتی زمان مادران است.

کاهش هزینه مراقبت از کودکان، چه از طریق افزایش عرضه و چه از طریق افزایش سوبسید قیمت، نشان داده می شود که استفاده از مراقبت ⁇ بازار (در مقابل ماشین توسط مادر یا بستگان نزدیک)را افزایش می دهد، و با پایین آوردن دست مزد رزرو زنان، همچنین منجر به افزایش مشارکت نیروی کار زن می شود.

ویژگی های فردی مادر، ترکیب خانواده، و ویژگی های جانبی تامین بازار مراقبت از کودکان که خانواده در آن شرکت می کند، همگی نشان داده شده اند که بر نتایج تعیین شده مشترک نحوه استفاده از مراقبت از کودکان و مشارکت نیروی کار تاثیر می گذارند.

به طور کلی، مطالعات نشان داده اند که تامین نیروی کار زنان متاهل با توجه به هزینه های مراقبت از کودکان نسبت به زنان مجرد، با توجه به دسترسی زنان متاهل به درآمد شوهران، انعطاف پذیرتر است.

تحقیقات در مورد اثرات مراقبت از کودکان بر مشارکت و درآمد نیروی کار برای زنان فقیر در مناطق فقیرنشین یا فقیرنشین ریودوژانیرو این یافته های کلی را تایید می کند.

(⁇، ۱۹۹۸)

نتایج مطالعات نشان می دهد که افزایش عرضه مراقبت از کودکان کم درآمد در مناطق فقیرنشین ریودوژانیرو، مشارکت نیروی کار مادران و احتمال استفاده آن ها از مراکز مراقبت های روزانه عمومی را افزایش می دهد.

برآورده ای مربوط به درآمد برای استفاده از مراکز مراقبت از کودکان با بودجه عمومی از این قرار است:

اثرات منفی ناچیز تا بیست درصد افزایش در درآمد، بسته به مشخصات مدل و تعریف نمونه.

تاثیر مثبت بر درآمد حداقل برای زنانی است که بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار می کنند.

نتایج همین مطالعه همچنین نشان می دهد که زنانی که هزینه بیشتری برای مراقبت از کودکان در بخش خصوصی می پردازند , با بازده بیشتری در بازار کار جبران می شوند .

کشش درآمدها ( برای انتخاب در نیروی کار یا بازار مراقبت از کودکان ) با توجه به استفاده از بازار هزینه بالاتر از 12 درصد تا 29 درصد متغیر است .

به احتمال زیاد بازده بالاتر به دلیل انعطاف پذیری بیشتر در ساعات کاری است .

ساعات محدود خدمات موجود در مراکز عمومی , مطلوبیت و تاثیر خالص آن ها را بر درآمد زنانی که ساعات طولانی تری کار می کنند , کاهش می دهد .

ساعت های طولانی به محل کار خود رفت و آمد داشته باشند

از اشتغال

با وجود دشواری های تفسیر نتایج به دلیل پیچیدگی های زیاد در فرآیند تصمیم گیری مشترک , افزایش درآمد به طور مداوم با استفاده از مراقبت از کودکان در خارج از خانه در ارتباط است ,

مستقل از مشخصات مدل و تعریف نمونه .

این یافته پیامدهای سیاسی روشنی دارد .

افزایش دسترسی به خدمات مراقبت از کودکان نه تنها مزایای رشدی را برای کودکانی که تحت مراقبت قرار می گیرند، همانطور که در مطالعات قبلی مستند شده است، فراهم می کند، بلکه فرصت های اقتصادی را برای مادران آن ها نیز گسترش می دهد.

8

یافته های اخیر از ایالات متحده تایید بیشتری برای اثرات تامین نیروی کار قوی دسترسی به مراقبت از کودکان فراهم می کند.

این تحلیل از طریق استفاده از داده های دقیق و یک طراحی هوشمندانه قادر به دور زدن بسیاری از مشکلات درون زایی است که این بدنه از ادبیات را گرفتار می کند.

با استفاده از ثبت نام در مدرسه به عنوان منبع تغییر در هزینه های مراقبت از کودکان، و یک چهارم از تولد کودکان پنج ساله برای ساخت ابزار برای ثبت نام در مدرسه، نویسنده بر یک آزمایش طبیعی قابل قبول تکیه می کند.

این رویکرد به او اجازه می دهد تا از سوگیری انتخاب پذیری بالقوه ناشی از تعیین مشترک مراقبت از کودکان و تصمیمات تامین نیروی کار بدون تکیه بر فرضیات آماری در مورد توزیع غیرقابل مشاهده ها جلوگیری کند.

نویسنده متوجه می شود که تحصیل رایگان عمومی تاثیر مثبت قابل توجهی بر عرضه نیروی کار و تاثیر منفی قابل توجهی بر دریافت کمک های عمومی توسط مادران مجرد دارد.

به طور خاص، او متوجه می شود که برای مادران مجردی که کوچک ترین فرزندشان پنج ساله است، دسترسی به مدارس دولتی رایگان، عرضه نیروی کار را ۸ درصد تا ۱۸ درصد افزایش می دهد، درآمد دست مزد و حقوق را ۲۷ درصد افزایش می دهد، و دریافت کمک های عمومی را تا ۱۸ درصد کاهش می دهد.

۱۹۹۸)

پدیده برادر نگهبان :

تاثیرات بر یادگیری زبان های قدیمی تر :

اثرات غیرمستقیم برنامه های ECI می تواند شامل افزایش تحصیلات برای خواهران و برادران بزرگ تر باشد , زیرا وجود گزینه های جایگزین مراقبت از کودکان می تواند آن ها را از این وظایف رها کرده و به آن ها اجازه ادامه تحصیل دهد .

در حالی که افزایش ثبت نام تحصیلی خواهران و برادران بزرگ تر یک متغیر پیامد نیست که معمولا در ارزیابی های برنامه ECI اندازه گیری می شود، بلکه چیزی است که می تواند از بررسی مجدد ادبیات تجربی در مورد تصمیمات تامین نیروی کار زن استنتاج شود.

مطالعات در برزیل، مکزیکو و گواتمالا نشان می دهد که خواهر و برادرهای بزرگ تر، به ویژه زنان، تمایل دارند به عنوان جایگزین مادر عمل کنند و حضور آن ها در خانواده نرخ مشارکت نیروی کار زن را افزایش می دهد،

همه ی چیزهای دیگر با هم برابر بودند،

(کانلی، ۱۹۹۶، هاله، ۱۹۹۸،

انگل، ۱۹۹۱، و وانگ و لوین، ۱۹۹۲)

به طور مشابه، حضور خواهر و برادر بزرگ تر در خانواده احتمال استفاده از خدمات مراقبت از کودکان مبتنی بر بازار در خارج از خانه را کاهش می دهد.

هر دوی این یافته ها، در حالی که معیارهای مستقیم نیستند، پیامدهای سیاسی نگران کننده ای دارند. آن ها نشان می دهند که استراتژی های بقای خانواده شامل استفاده از خواهر و برادر بزرگ تر به عنوان سرپرست برای برادران و خواهران کوچک تر خود، با کاهش حضور در مدرسه نتیجه احتمالی است

بنابراین این احتمال وجود دارد که افزایش دسترسی به خدمات مراقبت از کودکان کم سن و سال، تقاضا برای خواهر و برادرهای بزرگ تر را برای ادامه تحصیل آن ها کاهش دهد.

متاسفانه شواهد موجود در مورد این پدیده مهم ضعیف است.

و غیرمستقیم، نشان دهنده اهمیت اثرات جانشینی بین استفاده از خدمات رسمی مراقبت از کودکان و حضور خواهران و برادران در خانه است.

تحقیقات بیشتر در این زمینه که به طور مستقیم احتمال حضور خواهر و برادر در مدرسه را براساس در دسترس بودن گزینه های اضافی مراقبت از کودک اندازه گیری می کند، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

چنین کار تجربی باید برای بررسی کار با برخی از مجموعه داده های مشابه مورد استفاده برای کشف سوالات مشارکت نیروی کار مادران نسبتا ساده باشد.

9

فواید بلندمدت 

در این بخش ما مروری بر یافته ها در مورد جریان های سود که در میان مدت یا طولانی تر برای شرکت کنندگان در برنامه های ECI، اعضای خانواده و جامعه به طور کلی رخ می دهد، ارایه می دهیم.

شواهدی از جهان در حال توسعه و ایالات متحده در مورد این که چگونه مشارکت در برنامه های ECI عملکرد در دوره ابتدایی را افزایش می دهد، و تا حدی که داده های طولی اجازه می دهند، ارائه شده است.

۱۷ فروردين ۰۲ ، ۱۳:۵۷ ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
جهان تیغ