افق زاهدان 1404: کلان شهر مبتذل؟

به بهانه عرضه مجرمانه مانتو شیشه ای در زاهدان

انبوهی از گفتارها و نقل قول ها از سران دولت های اسراییل ، امریکا ، سلطنت طلبها و سایر گروه های ضدانقلاب بویژه بعد از شکست در جنگ تحمیلی موجود است که در آن پس از ناکامی در جنگ سخت و عدم توان غلبه فیزیکی بر ایران پس از انقلاب بهترین راه براندازی جمهوری اسلامی ایران را جنگ نرم و تهاجم فرهنگی با سرمایه گذاری بر عرصه فرهنگ ، محصولات فرهنگی ، فرهنگ طبقه متوسط شهری ، نخبگان فرهنگی و رسانه ای و نیز محتوای ترجمه ای درسی دانشگاه ها بویژه علوم انسانی و بازار نشر کشور  می دانند.
برای مثال: در سال 1380 رئیس دولت رژیم صیونیستی، بحثی را با رئیس جمهور وقت آمریکا، جورج بوش در سه فاز مطرح کرده است که ما برای مقابله با جمهوری اسلامی اگر از طریق نظامی اقدام کنیم به نتیجه نخواهیم رسید .. ما در اسرائیل به این نتیجه رسیده‌ایم که از این سه راه وارد شویم:

  • ترویج برهنگی و بی بندوباری در جامعه ایران
  • مصرف گرایی
  • تسخیر رسانه ملی
    اجرایی شدن راهکار ترویج برهنگی و بی بندوباری در جامعه ایران که بر عهده شبکه های ماهواره ای و اینترنت و فعالین فرهنگی لیبرال داخل کشور اعم از نویسنده ، خواننده،  بازیگر و فیلم ساز و همچنین سرمایه گذاران صهیونیستی  همچون صاحب امپراطوری رسانه ای غرب یعنی رابرت مرداک ،که به صحنه جنگ نرم عیله ایران با تاسیس شبکه فارسی وان ورود پیدا کرده است می باشد وهمه این حلقه های بهم متصل نشان از سرمایه گذاری سنگین اسراییل و امریکا برای به زانو درآوردن ملت ایران از طریق از بین بردن فرهنگ خانواده محوری در ایران دارد.

از پیامدهای اجرایی شدن این راهکار  امار رو به رشد طلاق(هر ساعت بطور متوسط 18 طلاق ) و پر رنگ شدن نقش خیانت بعلت ترویج ارزش های سبک زندگس غربی نظیر فردگرایی و لذت طلبی و تنوع طلبی بوده است. محمدتقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت جوانان درباره علل اصلی طلاق در ایران اعتقاد دارد: آخرین پژوهش های انجام شده در مورد گروهی از زوج های متقاضی طلاق به عنوان جامعه آماری، نشان می دهد که ارتباط ناسالم و فساد اخلاقی، مهم ترین علت طلاق در میان جوانان ایرانی است. بر اساس این تحقیق، ۸۰ درصد دختران مورد پرسش در چند دبیرستان دخترانه تهران گفته‌اند که رابطه با جنس مخالف را تجربه کرده‌اند.

رشد کور اینترنت ( از 8 میلیون کاربر در سال 88 به 48 میلیون کاربر در سال 94) و گسترش نفوذ ماهواره در خانواده ها منجر به گسترش سبک زندگی مصرفی ، لذت طلب غربی و  بی غیرتی و بدحجابی منتج از آن (که از الزامات تنوع طلبی و لذت طلبی فردگراست ) شده است و نیز منجر به شیوع رفتارهای غریزه گرا همچون تجمل پرستی و مصرف گرایی و اشرافی گری شده است بطوری که ایران پس از چین و هند(با مجموع جمعیت تقریبا سه میلیارد نفر) رتبه سوم مصرف طلا زینتی را با جمعیت هفتاد میلیونی خود بدست آورده است و یا هم اکنون بزرگترین وارد کننده خودرو پورشه در خاورمیانه است   و نیز رشد رفتارهای مصرفی با ماهیت ضد اخلاقی و ضد فرهنگی همچون جلوه گری افراطی بطوری که  در مصرف افراطی مواد آرایشی ایران، رتبه دو غرب آسیا (پس از کشورهای عربی) و هفت جهان را بالاتر از فرانسه و آلمان(بزرگترین تولیدکنندگان مواد آرایشی در جهان) به دست آورده است و ایران تبدیل به بازار مکاره ای برای مصرف این مواد شده است چراکه گردش مالی بازار بهداشتی و آرایشی در ایران در سال 93،  12  تا 15 هزار میلیارد تومان بوده است!
با سیاست های توسعه نسخه استعماری و غربی و مدرنیزاسیون کور در یک روند صد ساله ، کانون های بررگ شهرنشینی ایران همانند تهران و سایرکلان شهرهای ایران ایجاد شده است و در نتیجه طبقات متوسط چند میلیونی ساکن در آنها هم اکنون کانون هدف تهاجم فرهنگی و سرمایه گذاری برای براندازی نظام با توجه به بستر سکولار و مدرن فرهنگی و اقتصادی موجود در این شهرها است.


هر ساله خاکستر فضای مسموم فرهنگی این شهرها همچون تهران بر چهره شهر و شهروندان زاهدان به مانند سایر مراکز استان ها که به تهران بعنوان الگو و افق آینده خود می نگرند می نشیند و هر سال فضای فرهنگی و اجتماعی شهر زاهدان چهره ای مبتذل تر پیدا میکند.
در واقع زاهدان از نظر فرهنگی در حال قیچی شدن است.از یک سو جمعیت انبوه حاشیه نشین آن که بالغ بر دویست هزار نفر هستند گریبانگیر فقر، اعتیاد و فساد هستند و از یک سو طبقات متوسط شهری در حال مصرفی شدن و غریزه گرا شدن هستند و بر  فسادهای اجتماعی ، ارتباطی و رفتاری را دامن میزنند.
کافی است برای مشاهده این فساد رو به شد نگاهی به قلب تجاری شهر یعنی خیابان های شریعتی بیاندازیم . انبوهی از پاساژها و فروشگاها لباس که براحتی آخرین دستاورهای ضدفرهنگی تولیدکنندگان زیرزمینی عرصه پوشاک که ناجوانمردانه و سود پرستانه چوب حراج به میراث هزاران ساله حیا و عفت زنان و مردان ایرانی زده اند مشاهده می کنیم: انواع مانتوهای کوتاه، چسبان و بدن نما، بدون دکمه ، ساپورت ، تی شرت های بدن نما با ارم و طرح عجیب و...و همچنین مانکن هایی که با حوصل و سلیقه فروشنده هنرمند ! حتی با شال و موی مصنوعی ! بصورت سِت کاملی از یک ظاهر و پوشش جنسی و بدن نما را با ترکیبی از این شبه لباس ها! در ویترین این فروشگاه ها چیده شده اند.
در انظار عمومی، در فضایی که کودکان و نوجوانان و انبوهی از جوانان مجرد در  در رفت و آمد هستند و در سکوت و کم توجهی نهاد های مسئولی همچون اداره نظارت بر اماکن عمومی و نیروی انتظامی و شهرداری ...براحتی و بدون دغدغه این فروشگاه ها مشغول فروش پوشاک مبتذل خود هستند.

در واقع  از پیامدهای این عرضه بی نظارت البسه ضدفرهنگی و ضد اخلاقی ،حیازدایی در عرصه فرهنگ عمومی و محیطی، عرفی کردن بدن نمایی و جلوه گری و انتقال آن به خریداران این بازار مبتذل است و در نتیجه باعث پایین آمدن سطح امنیت اخلاقی شهر و در دراز مدت عرفی شدن رفتارهای غریزی و جلوه گری ، روابط  ناپایدار و نامشروع ، بحران جنسی و بحران در نهاد خانواده در شهر زاهدان می باشد.

این بازار بدون نظارت با ترویج بدپوششی، اشرافی گری و تجمل پرستی ، در کنار رشد هایپرمارکت هایی که دعوت به مصرف و خرید بیشتر میکنند ، در کنار رسانه های داخلی که  شبانه روز در حال بمب باران تبلیغاتی هستند ، در کنار رستوران ها سنتی و مدرن و فست فود ها و قلیان خانه ها شهر که دعوت به شکم و تخدیر می کنند  و در کنار انفعال و سکوت شبکه هامون ، فعالین فرهنگی و مذهبی ، مسئولین و متولیان فرهنگی و اقشار مختلف مردم افق فرهنگی زاهدان را نگران کننده ترسیم می کنند.
از تابستان سال گذشته که با کم توجهی مسئولین ، فعالین فرهنگی ، دولتی و رسانه ای و انتظامی،  سبک پوششی جایگزینی ساپورت و جوراب به جای شلوار! از تهران به زاهدان رسید و تا امروز شاهد گسترش این اندام نمایی وقیحانه در سطح شهر هستیم ، امسال نیز دسته گل دیگری به نام "مانتو شیشه ای" سوغات رسیده است و در ویترین فروشگاه های بازار شریعتی زاهدان و بویژه در فروشگاه هایی که گویی قسم خورده اند مبتذل ترین البسه ها را برای فروش به  بانوان زاهدانی گلچین و عرضه کنند آنهم در صد متری مسجد بزرگ بازار و شهر و محل شهادت ده ها تن از مومنین و نمازگزارن آن مسجد مقدس، براحتی در حال عرضه می باشد.

فروش مانتو شیشیه ای در مانتوفروشی ها طبق صحبتهای سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید منتظرالمهدی در سومین نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی غیرقانونی است و منجر به پلمپ فروشگاه میشود: سردار منتظرالمهدی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس‌، درمورد پلمپ مانتو فروشی‌هایی که مانتوهای شیشه‌ای را عرضه می‌کنند اظهار داشت: مانتوفروشی‌ها حق فروش چنین مانتوهایی را ندارند و اگر کسانی می‌خواهند این مانتوهای شیشه‌ای و حریر را به عنوان لباس مجلسی به کار برند این دست لباس‌های باید در مغازه‌های لباس مجلسی به فروش برسد.

وی گفت: این مسایل تحت نظر اتحادیه مربوطه است که بنا به درخواست صنف مربوطه و اخذ مجوز قضایی ناجا به آنها کمک می‌کند؛ همانطرو که در تهران شاهد پلمپ شدن تعدادی از این مغازه‌ها هستیم. همچنین محمد جواد صدق آمیز ، مشاور اتحادیه صنف پوشاک با بیان اینکه نهادهای فرهنگی فعال اولین گروه نظارت بر این گونه لباس ها پیش از عرضه هستند افزود: این موارد باید در همان مراحل اولیه شناسایی و با خاطیان برخورد می شد چرا که اکنون به مرحله ای رسیده ایم که در بعضی واحدهای صنفی شاهد عرضه مانتوهای بدن نما و شیشه ای هستیم.
صدق آمیز گفت: به طور معمول روزانه 20 گشت بازرسی در واحدهای صنفی تهران انجام می شود و طرح ویژه مشترک اتحادیه صنف پوشاک و نیروی انتظامی، جدا از گشت های بازرسی پیشین به صورت کاملا تخصصی اجرا می شود.وی افزود: در صورت مشاهده این گونه تخلفات با فروشندگان و تولیدکنندگان خاطی برخورد و واحد صنفی آن ها پلمپ می شود.
اما متاسفانه  این محصولات مجرمانه در زاهدان بدون تذکر و برخورد براحتی در انظار عمومی و در بازار شریعتی بفروش می رسد.لذا پیشنهاد می شود که فروشندگان ناکام سایر شهر ها برای فروش این محصول و سایر پوشاک مجرمانه به زاهدان تشریف فرما شوند!

بازنشر در مطالبه گر