داستان پیر مرد در حال مرگ و فرزندانش و چوب هایی که به آنها داد تا بشکنند و از این کار درس اتحاد به فرزندان داد را همه به خوبی می دانیم. اما سوال این است که چه می شود که ما در صحنه عمل به دانسته هایمان نا موفق هستیم؟

به نظر می رسد بخش اعظم آن به فراموشی انسان ها باز می گردد. عده ای از بزرگان معتقدند که کلمه انسان از نسیان و فراموشی حاصل می شود؛ لذا انسان نیاز دارد به یادآوری و تذکر مجدد و پی در پی و نباید از این موضوع ناراحت شود.

در این متن به زعم خود تلاش می کنم برخی حقایق فراموش شده را یادآوری کنم.

به راستی چرا ما انسان ها به دانسته هایمان عمل نمی کنیم؟ شاید در فرا گرفتن اصول زندگانی چندان مشکلی نداشته باشیم اما به فرموده قرآن، آن اصول را تنها برای دیگران می دانیم و از عمل به آنها نسبت به خود غافلیم.( آیا امر می کنید مردم را به انجام نیکی و خودتان را فراموش کرده اید؟)(بقره،44)

سخن امروز به موضوع وحدت کلمه و عمل به دانسته ها می پردازد. وحدت کلمه یعنی همان اتفاق نظر، همان هم دل شدن و یکدل بودن افراد برای دست یابی به هدفی مشترک؛ یعنی آنچه ملت ایران در سال های 42 تا 57 به خوبی به نمایش گذاشته و در نهایت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به رهبری حضرت امام(ره) رقم زدند. امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی های خود، وحدت کلمه را رمز پیروزی انقلاب دانستند. ایشان تاکید کردند که رمز بقای انقلاب همان رمز پیروزی آن است.

بر همگان واضح و مبرهن است که دشمنان اسلام از ابتدای راه همواره دست به اقداماتی زده اند تا جلو گسترش سریع و رو به جلو این معارف الهی را گرفته و یا حداقل سرعت فزاینده آن را کاهش دهند. این موضوع در رابطه با انقلاب اسلامی ایران نیز صادق است و همواره چشم طمع مستکبران به این مرز و بوم و ارزش ها و عقاید و باور های آن بوده است. بسیار ساده انگارانه است فکر کنیم تنها با چند ماه مذاکره می شود دشمنی های چندین ساله که حتی می توان گفت دشمنی های تاریخی را از یادها برد و به صلح رسید.

همان گونه که خداوند در قرآن می فرمایند، یهود و نصاری از تو(پیامبر اکرم(ص))راضی نخواهند شد و با تو صلح نمی کنند مگر این که از شیوه ای که آنها بدان عمل میکنند پیروی کنی؛ مثل روز روشن است که در حال حاضر نیز دشمن ترین دشمنان ما در دنیای اسلام و انقلاب اسلامی همین یهودیان هستند؛ لذا ضرورت وضع موجود ایجاب می کند که این موضوع برای آحاد جامعه مدام یادآوری شود تا دشمن اصلی را فراموش نکنند و در شناخت دوست و دشمن به بیراهه نروند. آنگاه که دوست و دشمن از یکدیگر تمیز داده شدند وقت آن می رسد که برای مقابله با دشمن مشترک با یکدیگر هم پیمان و هم قسم شد و تنها راه شکست دشمن، همان وحدت کلمه است.

اما جنگ امروزه به گونه ای دیگر مدیریت می شود. اگر سابق جنگ ها به صورت سخت و نظامی بود، امروز به وضوح ناکارآمدی این نوع جنگ ها را می توان درک کرد. امروز به فرموده رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) جنگ به صورت هجمه فرهنگی و جنگ اقتصادی و جنگ های نیابتی اداره می شود. اینجاست که لزوم و اهمیت یکدلی و یکپارچگی ملی که قبلا یک بار در پیروزی انقلاب اسلامی و بار دیگر در دفاع مقدس تجربه شده بود، بیشتر حس می شود؛ جایی که لازم است تا در آن همانند جنگ نظامی، فرمانده داشت و چه کسی بهتر از امام خامنه ای(مد ظله العالی).

همان طور که در جنگ های نظامی عمل به دستور فرمانده واجب است، عمل به رهنمود های رهبری جامعه نیز واجب است. اما اگر واقعا مردم و مسئولین به فرامین معظم له عمل می کردند، لازم بود که فرمان ایشان در سال های متمادی و در دیدار های مختلف تکرار شود؟

بیاییم و یک بار دیگر ولایت پذیری خود را این بار همراه بصیرت به جهانیان نشان دهیم و در اقدامی مشترک و یک صدا، عمل به فرامین ایشان را در اولویت کاری خود قرار دهیم و دشمن را با این اقدام و عمل مأیوس کنیم و کشور را مصون سازیم. کار آن چنان هم که می پنداریم دشوار نیست و تنها عزم و اراده ملی می خواهد تا با حمایت از تولید داخلی، کارگر خودی را که می تواند برادر یا خویشاوند ما باشد انگیزه دهیم تا او نیز با توکل بر خدا بر کیقیت خدمات و محصولات بیافزاید.

البته همه ی اقتصاد مقاومتی به این ها ختم نمی شود. هنر صرفه جویی کردن و پرهیز از اسراف نیز باید در کشور همه گیر شود. حضرت آقا در این رابطه می فرمایند: " اسراف با کشور همان کاری را می کند که دشمن میخواهد."

برای شروع کافی است هر کس در حد توان خود اسامی سال های منتهی به سال 1395 را کنار هم بگذارد و در این سال پیش رو در همان راستا به اقدام و عمل مشغول شود. پس وقت را غنیمت بشماریم و با یک یاعلی گام اول را محکم و استوار برداریم و منتظر فرمان بعدی فرمانده باشیم........ .

                                                                                                                   یاعلی