وقتی#فرهنگ عقب نشینی کند.قانون و مجازات پبش روی میکند و قوانین گسترده تر و سختگیرانه تر میشوند تا به اصطلاح بازدارنده باشد.

🔹وقتی #تقوا و کنترل درونی و بینش به مرز حرام و حلال کم رنگ باشد برای کنترل مجبور به افزایش کنترل بیرونی می شویم مانند نیروی انتظامی و نهاد های نظارتی و بازرسی و قضایی.

🔹در بعضی روستاها و شهرهای کوچک هنوز مغازه ها هنگام نماز یا شب قفل نیست.چون دزد ندارند و کنترل درونی قوی دارند.

🔹در فیلم#قلمرو_بهشت دیالوگ درخشانی بین فرمانده سپاه مسیحیان و صلاح الدین فرمانده سپاه مسلمان رد و بدل شد:
صلاح الدین پس از انکه قسم می خورد تمام مسیحیان در امنیت کامل باشند فرمانده مسیحیان به او می گوید: هم کیشان من وقتی شهر رو تسخیر کردند تمام مسلمانهای شهر را از دم تیغ گذراندند و صلاح الدین جواب میدهد: من مثل اونا نیستم...من یک مسلمانم!

🔹امروزه اینکه#مسلمان بودن ضامن سلامت رفتار و گفتار و تعهد و قول و کار باشد یک آرمان تبدیل شده است. 
#عقلانیت جاری جامعه و سبک زندگی در جامعه عرفی است. مناسک چون#نماز و روزه را بجا می اوریم اما بی قانونی، پارتی بازی، منفعت طلبی، زرنگ بازی، تبعیض، کم کاری، کم فروشی و ماست مالی کردن، کم دقتی ،... که جزو عرف#زندگی اجتماعی ایرانی است را حرام و گناه نمیدانیم. 
مسلمانیم اما این مسایل که کم و کیف ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را تعیین میکنند را بی اهمیت میدانیم. انگار این مسایل خارج از دین است و حکمی ندارد و حساب و کتابی اخروی هم ندارند.
ساده ترین و روزمره ترین رفتار و کنش اجتماعی ما از وضع رانندگی، کیفیت خدمت و کار، احترام به حقوق دیگران...
🔹حتی در#نجف_اشرف حدود پنجاه درصد کلیدهای صندوق امانت ورودی #حرم مطهر توسط ایرانی ها به هتل برده میشد تا در کل اقامتشان از صندوق غصب شده استفاده کنند.نه#حق_الناس اهمیتی داشت نه قبح استفاده شخصی اموال عمومی.مردمی که در زندگی شخصی خود و در زیارت و محضر اسوه#عدالت و مسلمانی نمی توانند عدالت و حق الناس را رعایت کنند در سرزمین و#جامعه خودشان هم طعم عدالت را نخواهند چشید.

🔹ان شاا... نسل جدید مسلمانی و بهترین بودن را مترادف درک کنند و برایشان نهادینه شود و مسلمانی فردی و به مناسک،ظاهر مذهب تقلیل داده نشود.
و وقتی میگوییم او مسلمان است بارمعنایی سنگین و پر از صفات حسنه تداعی شود و همه طبقات و اقشار و اصناف به یمن #تربیت و التزام عملی به اسلام در بالاترین کیفیت عمل کنند:معلم مسلمان،نجار مسلمان، پزشک مسلمان،وزیر مسلمان،رییس جمهور مسلمان،آشپزمسلمان و...

🔹تربیت دینی توسط متولیان از خانواده گرفته تا مدرسه و دانشگاه و مسجد طوری باشد که شرط لازم و کافی دانش و بینش زندگی اجتماعی برای هر فرد "مسلمانی" باشد و شرط لازم و کافی برای امنیت، پیشرفت و عدالت اجتماعی در جامعه نیز هم التزام عملی دولت، مجلس ، رسانه و جامعه باشد.
🔹برای رسیدن به این جامعه آرمانی به فرایند تربیتی نیاز است. فرایندی جهت تبدیل مسلمان شناسنامه ای به مسلمان شناختی. که به صورت اکتسابی و دقیق و باجزییات و منزل بندی شده تعریف شود.قطعا یک رکن این تربیت در کنار انجام فرایض ، کسب آگاهی شناخت و در نتیجه سیر مطالعاتی و کتاب است.

@yekfanoos