برنامه خندوانه در کنار ایتم های ظنز خود مانند جناب خان آبادانی، ایتم طنزی به نام بایرام نیز دارد. شخصیتی روستایی که به همراه همسر روستایی خود برای دقایقی نمایشی را در قاب تلویزیون اجرا میکنند.کمی آن سو تر شبکه یک سریال جاده قدیم را با موضوع داستان چند شخصیت روستایی و گاوشان روایت میکند. چند ماه پیش تر برنامه کلاه قرمزی نیز با شخصیت های روستایی خود در حال پخش بود، شخصیت هایی چون پسرعمه زا، گابی، جیگر، ببعی و.... روستاییان هر چند وقت سوژه سریال سازی صدا و سیما و عمدتا با محتوا طنز میشوند. در این یادداشت کوتاه به نحوه نمایش روستاییان در تمامی این سریال ها نمی پردازیم فقط از باب اشارت به چند نکته اشاره می کنیم. برای شروع این اشارت توجه شما رو به فک بایرام و فک شهرام حقیقت دوست در سریال جاده قدیم جلب می کنیم!:

بایرام، شخصیت روستایی برنامه خندوانه

 

شهرام حقیقت دوست در نقش شخصیت روستایی در سریال جاده قدیم

کولی ، عقب مانده با فک برجسته و جوراب در شلوار ظاهر شخصیت بایرام روستایی بهمراه زن روستایی کولی خود تشکیل دهنده ایتم طنز شخصیت بایرام در برنامه خنداونه است. و همزمان در شبکه یک صدا و سیما،  سریال جاده قدیم که گویا هجو سریال امریکایی «برکینگ بد»  در حال پخش است که در ان  شخصیت های روستایی ایرانی کولی و عقب مانده و با فک برجسته و دندانهای سیاه و بدلهجه در بستری از سناریو داستانی هجو امیز بر سریال ماهواره ای و امریکایی برکینگ بد بازی میکنند. میررضا طلاچیان، یکی از نویسندگان این سریال می‌گوید: "ما «برکینگ بد» را در چهار قسمت تعریف کرده‌ و با والتر وایت شوخی کرده‌ایم".  سریالی ایرانی برای شوخی با یک شخصیت سریال ماهواره ای امریکا! در چشم نویسندگان و کارگردانان این سریال چنان سریال برکینگ بد و شخصیت والتر وایت دارای اهمیت ، بزرگ و جالب به نظر رسیده است که بودجه و امکانات صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران آن هم در شبکه یک شبکه هر ایرانی و شبکه وحدت ملی در استخدام ساخت این مجموعه باصلاح طنز قرار می گیرید که فقط  بینندگان سریال "برکینگ بد" در ماهواره به هجو امیز بودن آن پی می برند. ماهواره ای که جزو مصرف ضدفرهنگی و طبق نص صریح قانون غیرقانونی طبقه شهری کشور و بویژه تهران است . تصور کنید در اخبار ساعت 21 شبکه یک تمام میشود و درحالی که آکنده از تصاویر وزیر خندان وزارت امور خارجه دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران و میراث دار خون شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی آقای ظریف در حال خوش وبش با جان کری و شرمن نمایندگان دولت امریکا سر یک میزی به نام مذاکرات هسته ای را نوش جان کرده ایم و چند دقیقه بعد  سریال شبکه یک شبکه وحدت ملی شخصیت های بدل سریال امریکایی و شخص معظم والتر وایت را نمایش می دهد در کنش با شخصیت های بدقیافه و بدلهجه ای از روستاهای ایران.

شخصیت والتر وایت سریال ماهواره ای برکینگ بد و شخصیت بدل ایشان در سریال جاده قدیم

 

شخصیت های روستایی سریال جاده قدیم

ولی چرا حضور روستایی ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اینقدر حاشیه ای ، فرعی و این چنین تحقیر امیز است؟ چرا کریح ترین قیافه ها ، فحاش ترین شخصیت ها، عقب مانده ترین رفتارها ی اجتماعی، نصیب شخصیت های روستایی سریال ها می شود. از پسر عمه زا سریال کلاه قرمزی گرفته تا انبوهی از شخصیت های سریال برره تا این آخری ...بایرام و شخصیت های سریال  جاده قدیم .با صرف نظر از ایتم های اموزشی وزارت نیرو و بهداشت که شخصیت های روستایی بدقیافه و بدلهجه در حال خرابکاری هستند تااینکه آقای مهندش شهری و اتو کشیده از راه می رسد و آن ها را هدایت می کند! اما مشکل در کجاست؟ واضحا ریشه این مسئله ، فرهنگی است.

روستاییان و شغل آنها در نگاه فرهنگ عمومی بدلایل تاریخی ، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مورد تحقیر هستند. دولتها یکی پس از دیگری با سیاست های ترجمه ای و فرنگی خود بر مدرن کردن شهرها و رشد و توسعه آنها کوشیدند. و از روستا و روستاییان چه ماند؟منطقه روستانشین سیستان یک نمونه عالی و عیان آن است! . چه تصویری از آنها ترسیم شد؟ کشاورزی و دام پروری شغل های غالب روستایی شغل های پرزحمت که با خاک و حیوان سرکار دارد آن هم با سود کم! ثمره تلاش آنها نصیب دلالان می شود و با قیمت گزاف در شهرها فروخته می شود. دام پروران شاهد واردات و قاچاق دام هستند و با فقر خود تنها هستند. لیست بلند مشکلات زندگی روستاییان در اولویت رسیدگی نیست و در دنیای رسانه قربانی نداشتن رسانه و مطالبه گر پر سر و صدا نیست. سبک زندگی سنتی و اسلامی آنها و در نتیجه پر نجابت آنها را به مدارا با مسولین فرا میخواند و صبورانه منتظر اقدام مقتضی رییس و مسولان هستند ! چراکه شب و روز مقامات دولتی در مقام پاسخگویی به تمنیات طبقات متوسط شهری و وعده و عید برای راضی نگه داشتن طبقه مصرفی کشور می گذرد!: آزاد سازی facebook! جمع آوری گشت ارشاد! ورود خانم ها به ورزشگاه! رابطه با امریکا! آزادی های پوشش و روابط ! افزایش رفاه شهرها، فضای سبز، تفریح گاه ها، افزایش شبه آزادی ها به قیمت محدودیت قوانین دینی! و..

ما یکبار بهای سنگینی برای این نگاه فرهنگی شهر محور و روستا ستیز و سیاست های منتج از آن را پرداخت کردیم. در فتنه  88. در انتخابات سال 88، در کلانشهر ایران، تهران ، کاندید دیگری رای اول شد و در شهرهای کوچک و میان روستاییان کاندید دیگری،که با توجه به نسبت جمعیت ، کاندیدا پیروز در شهرستانها و روستاها رییس جمهور منتخب شد. اما کاندیدا پیروز تهران هواداران پایتخت نشین خود را با قلدری هر چه تمام تر به خیابان ها کشاند و تا با تهمت تقلب رییس جمهور منتخب روستاییان را به زیر بکشند بماند که چندی بعد گستره و ابعاد فتنه مشخص شد و کودتای سبز مخملین امریکایی ها بکمک مزدوران داخلی خود در تهران شعله کشید که البته احمق ها خیال کرده بودند که ایران گرجستان است!

 روستاییان حاشیه نشینان عرصه فرهنگ و رسانه ، اقتصاد و سیاست کشور هستند. صدایی ندارند. تریبونی ندارند. حتی در صدا و سیما غریب اند. چقدر برنامه جدی برای پیگیری مشکلات و مطالبه لیست مشکلات آنها ساختیم که حالا نوبت به سریال های طنز روستا محور شده است؟ تعارف را کنار بگذاریم و اعتراف کنیم که در چشم صدا و سیما روستاییان مایه خنده، سرگرمی  طبقه متوسط  شهری ایران است. پس خندوانه ای ها سلام ! اینجا خندوانه شهری هاست و ما شهری هستیم ! بایرام و جناب خان آبادانی روستایی ها هستند! .....هه هه ههوو!!