گفتگو با مسئول غرفه انتشارات قدر ولایت در نمایشگاه کتاب زاهدان

با سلام. لطفا خودتان را معرفی کنید.
اینجانب محمد کیا هستم بازنشسته آموزش و پرورش، سن ۶۰ سال که بصورت نیروی کمکی سال هاست به همکاری با موسسه در نمایشگاه ها مشغولم.

برای چندمین بار در نمایشگاه کتاب زاهدان شرکت دارید؟
دهمین بار است که در نمایشگاه کتاب زاهدان این موسسه حضوری فعال دارد.

لطفا موسسه فرهنگی انتشاراتی قدر ولایت را معرفی بفرمایید.

هیات موسسین این موسسه فرهنگی که در ابتدای کار در حوزه فرهنگی مسجد و سپس مساجد جنوب تهران به کار فرهنگی می پرداختند با گسترده شدن کار فرهنگی خود ناچار در سال ۱۳۷۵ تصمیم به انسجام بخشیدن کار فرهنگی خود می پردازد.بدنبال آن نسبت به تاسیس موسسه فرهنگی قدر ولایت اقدام می نماید.تا قبل از تشکیل رسمی موسسه با فعالیتهایی مانند چاپ پوستر و عکس از سخنرانی های امام راحل و سپس مقام معظم رهبری و برگزاری مسابقات فرهنگی در میان نسل های نسل جوان و برگزاری کلاسهای آموزشی عقیدتی و اسلحه شناسی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل گروهای سرود در میان نسلهای جوان در مساجد همتی مضاعف داشتند.در ابتدای تشکیل موسسه که فعالیتهای خود را بصورت مکتوب شروع کردند در ابتدا با چاپ یک کتاب و سپس گسترش چاپ کتابهای متعدد پرداختند.البته لازم به ذکر است هیات موسسین در مسایل فرهنگی همواره گوش بفرمان حضرت امام خمینی (ره) و سپس مقام معظم رهبری بودند تا در مسایل فرهنگی هر کجا که احساس خلاء می نمودند وارد عمل می شدند تا اینکه امروز حوزه فعالیت خود را در حوزه های متعددی گسترش دادند که از آنجمله حوزه کتب ادعیه و قرآن، حوزه تاریخی، حوزه کودکان، حوزه دفاع مقدس، موضوع بندی سخنرانی های مقام معظم رهبری و تبدیل به کتاب، موضوع بندی سخنرانی های امام خمینی (ره) و تبدیل به کتاب می توان نام برد.

وضعیت فرهنگی کشور بویژه در عرصه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و وضعیت نشر را چگونه ارزیابی می کنید؟

در بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران سازمانها و موسسات مختلفی که در زمینه فرهنگی فعالانه شرکت داشتند که بتدریج بعضی از آنها به دلایل مختلفی فعالیتهای فرهنگی خود را کاهش یا تعطیل کردند که بعنوان مثال سازمانهایی که فعالانه کار فرهنگی میکردند مانند سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، آموزش و پرورش و همه سازمان های دولتی در کنار کارهای فنی خود کار فرهنگی هم میکردند که بتدریج با مطرح کردن تخصصی شدن کار سازمانها بتدریج فعالیت فرهنگی شان کمرنگ و بعضا تعطیل گردید البته با فعال شدن کار فرهنگی رسانه های دیگر مانند رسانه های دیجیتال و ماهواره ها و سایتهای متعدد می بایست کارکنان فرهنگی گذشته با شیوه های جدید وارد عرصه فرهنگی می شدند هر کسی و هر سازمانی که در بعد از انقلاب کار فرهنگی می کردند سعی کردند این تکلیف را بدوش دیگری بیاندازد که مثلا کار فرهنگی کردن کار وزارت آموزش و پرورش است و در خود آموزش و پروش باز هم همه این مسولیت را ناخواسته یا ناخواسته بطرف بخش امور تربیتی آموزش و پرورش سپردند و باز هم همه این مسولیت را ناخواسته یا ناخواسته بطرف بخش امور تربیتی آموزش و پرورش سپردند و در برهه ای هم معاونت پرورشی در مدارس تعطیل شد و بعد یکی و دو سال در دولت اصلاحات مجددا برقرار شد در حالی که مسایل تربیتی تعطیل بردار نیست طبق احادیث و اموزه های دینی ما.
از دیدگاه دیگری بی مهری به کتابخوانه های عمومی در سطح شهرها و دانشگاه ها و مدارس خود مقوله ای جدا از به انزوا کشیدن مسایل تربیتی و مطالعه در کشور است.
البته ناگفته نماند که حوزه های علمیه هم در این میان بی تقصیر نیستند.
از بعد دیگر بی مهری و بی توجهی وزارت ارشاد که در دولت های مختلف دستخوش کش و قوس های حزبی و گروهی شد و شل و سفت کردن های در وضعیت نشر کتب را می توان نام برد که می توان در انحطاط فرهنگ و تربیت کشور نقش داشته باشد.

لطفا درباره نحوه تهیه محصولات موسسه بعد از پایان نمایشگاه توضیح دهید.

محصولات این موسسه غالبا بصورت نمایشگاهها یا نمایندگی های ثابت در شهرستانها و بصورت اینترنتی و یا سفارش تلفنی عرضه و ارسال می گردد.
البته معرفی محصولات این موسسه بصورت بروشور های کتابچه ای نیز ارایه شده است که بصورت دو سالانه محصولات جدید به آن اضافه می شود و هم در سایت موسسه به آدرس www.ghadr110.ir معرفی شده است.

راه کار های شما برای رشد و ترویج کتابخوانی و فرهنگ مطالعه بویژه بین فعّالین فرهنگی ،دانشجوها ، والدین و...چیست؟

مسولین دولتی اینهمه جلسات در سطح روسای ادارات تشکیل می دهند ولی یکبار نشد که در جلسات مطرح شود که رییس یک بخش از اداره زیر دستان خود را به گونه ای تشویق به کتابخوانه در منزل بکند چون این کارمند حتما یک پدر است در منزل اولین الگوی فرزند پدر و سپس مادر خانواده است .چقدر آنها در منزل وقتشان را صرف مطالعه می کنند که توقع داشته باشند فرزندانشان اهل مطالعه باشند.
من غالبا مادران جوانی که به نمایشگاه تشریف می آورند آنها را تشویق می کنم که اگر می خواهی فرزندت در آینده به کتاب علاقه مند شود باید از یک سالگی تا شش سالگی حتمن در هنگام خواباندن بچه ها حتما آنهم از روی کتاب برایشان داستانی را بخوانید که باعث تقویت حافظه آنها شده و هم در آینده آنها را به کتاب علاقه مند می کند.
یکی از راه های موثر در عرضه محصولات فرهنگی و کتابهای مکتوب برگزاری نمایشگاه های استانی و نمایشگاه های بین المللی سالانه است و راه کارهای تشویقی برای ناشران مکتوب می تواند در این راه موثر باشد و تشویق کتابهای ارزشی و ناشر آن و نویسنده آن می تواند باز هم در تشویق جامعه به کتابخوانی موثر واقع می شود.

وضعیت استقبال از کتاب و محصولات موسسه شما را در نمایشگاه کتاب زاهدان چگونه ارزیابی می کنید؟

به لطف الهی آنچه بنده مشاهده کردم در سطح شهر زاهدان تبلیغات خوبی برای استقبال مردم از نمایشگاه برگزار گردید ولی ای کاش در شهرهای دیگر استان هم اینگونه بود و شهرداری ها شهرهای اطراف هم همکاری می کردند و سرویس های رایگان در اختیار مستقبلین از نمایشگاه کتاب قرار دهند تا آنها هم بتوانند از این فرصت کوتاه استفاده کنند.کاش میشد تبلیغات نمایشگاه کتاب در دانشگاه ها هم انجام شود. مانند آموزش و پرورش. گاه از دانشجویی پرسیده می شود که از برگزاری نمایشگاه کتاب خبرداری غالبا جواب منفی است.


پیشنهادات و انتقادات شما از نمایشگاه کتاب زاهدان چیست؟
در برگزا ی نمایشگاه کتاب به فاکتورهای موثر در استقبال از نمایشگاه کتاب بوسیله عامه مردم جامعه باید مدنظر قرار گیرد.مثلا در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نباشد و در ایام نزدیک عید که عامه مردم جامعه در حال خانه تکانی و خرید های شب عید هستند نباشد .
وزارت ارشاد در هدایت و اهدا بن های کارت کتاب خساست بخرج ندهد و سخت گیری های بیهوده انجام ندهد.
نقش صدا و سیما در تشویق جامعه به کتابخوانی بسیار می تواند موثر باشد.